عنوان پایان‌نامه

تخمین آلاینده های جت اسکی ها با موتور دوزمانه و بررسی میزان کاهش آن درصورت جایگزینی با موتورهای چهارزمانه در بنادر ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تخمین آلاینده های جت اسکی ها با موتور دوزمانه و بررسی میزان کاهش آن درصورت جایگزینی با موتورهای چهارزمانه در بنادر ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66262;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1214
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

    وسایل نقلیه دریایی از عوامل مهم انتشار آلاینده¬ها و ایجاد معضل آلودگی هوا در بنادر می¬باشند. افزایش جمعیت و گسترش ورزش‌های آبی منجر به افزایش انتشار آلاینده¬ها شده است. ادامه وضع کنونی و به تبع آن انتشار صورت گرفته از قایق‌های تفریحی و جت اسکی‌ها، در صورت عدم تطابق با استانداردهای بین المللی آینده نامناسبی را از لحاظ زیست¬محیطی رقم می¬زند. برای اقدام موثر برای کاهش آلودگی از جت اسکی‌ها، لازم است عوامل موثر بر انتشار از جت اسکی‌ها و همچنین راه¬کارهای بهبود وضعیت، بررسی شوند. برای این منظور ابتدا ساختار موتورهای استفاده شده در جت اسکی‌ها بررسی و سپس ضرایب انتشار آلاینده‌ها در هر یک از انواع موتورها تعیین گردید. با استفاده از اطلاعات موجود از میزان جت اسکی‌ها با موتورهای دو زمانه و چهارزمانه و ضرایب انتشار موتورهای مختلف، میزان مجموع آلاینده¬های منتشرشده از جت اسکی‌ها با موتور دو زمانه در مقایسه با جت اسکی‌ها با موتور چهارزمانه اندازه گیری گردید. براساس نتایج به¬دست آمده، مؤثرترین عامل در انتشار آلاینده‌ها، ساختار و نوع موتور آنها می‌باشد. شرایط اقلیمی‌محیط در مقایسه با سایر عوامل، بر انتشار تاثیر کمتری دارند، و عواملی نظیر فناوری موتور، نوع سوخت مصرفی آن¬ها، کیفیت سوخت مصرفی و سن جت اسکی تأثیر قابل ملاحظه¬ای بر انتشار انواع آلاینده¬ها دارند. برای نمونه، انتشار آلاینده¬های CO، NO، و HC از جت اسکی‌ها با موتور دو زمانه تا 70% بیش از میزان انتشار آلاینده‌ها در جت اسکی‌ها با موتور چهارزمانه می‌باشد. سرعت نیز بر انتشار تاثیرگذار است. به نحوی که با افزایش سرعت حرکت، میزان انتشار آلاینده کاهش می‌یابد، اما عامل تأثیر گذار اصلی بر نرخ میزان انتشار، نوع موتور جت اسکی می‌باشد. نوع موتور، علاوه بر آلودگی هوا، بر آلودگی آب و آلودگی صوتی نیز مؤثر می‌باشد. خوشبختانه در حین این تحقیق، به اهتمام سازمان محیط زیست، ورود جت اسکی‌ها با موتور دو زمانه به داخل دریا ممنوع گردید اما این نگرانی هنوز در مورد انواع قایق‌ها اعم از تفریحی، ماهیگیری، حراستی و ... وجود دارد. زیرا اگر که در جت اسکی‌ها 5% جامعه آماری از موتور دو زمانه استفاده می‌کنند، در قایق‌ها این آمار تقریباً معادل 95% می‌باشد. نتایج نشان می¬دهند با ایجاد تغییر در ساختار موتور، CO به میزان 26 درصد و THC به میزان 94 درصد کاهش یافته ولی NO تا 5/2 برایر افزایش می¬یابد.
    Abstract
    Marine vehicles are the main source of emission and air pollution in ports. Population growth and development of marine sports increase emission. If current trend continues, emissions from jetskies and recreational boats will have remarkable negative effects on environmental issues, since most of them are not compatible with international standards of emissions. It is necessary to assess the emissions factors and the ways to improve the conditions. To do this, at first the basics and structure of motor have been assessed and then the emission factores for two types of motors have been determined. Using gathered data for existing jetskies and their emission factors, their total emission have been measured. Based on the results, the most effective factor of emission was the structure and type of motor. In comparision with other factores, climatology conditions have fewer effects and other factors like motor technology, fuel type, quality of fuel and jetski longevity have remarkable effects. For example; emissions of pollutants like CO, NO and HC for two stroke engines are up to 70% more than four stroke engines. The other effective factor is velocity of jetski, as it increases, emissions will reduce. But the most effective factor is motor type. In addition to air pollution, they cause water pollution and noise pollution. During this study, due to coalition of environment organization and Parlement, an act to ban the of two stroke engine has issued by the Parlement. But it was only about jet skies and there is still concern about boats. About 95% of boats are two stroke engine types; this for Jet skies is 5%. Results illustrate that if the engine changes from two stroke types to four stroke types, there will be a 26% reduction in CO, 94% reduction in THC and 250% increase in NO.