کفارات در فقه اسلامی
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1746;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41956
- تاریخ دفاع
- ۰۱ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- سیدجمال حسینی
- استاد راهنما
- محمدعادل ضیائی
- چکیده
- کفّاره تصرفی است که شارع آن را برای از بین بردن آثار گناه معینی واجبکرده است، مشروعیت کفّاره با قرآن وسنت و اجماع ثابت شده است.مهم ترین اسباب کفّاره عبارتند از:«الف)شکستن سوگند؛که در میان انواع آن فقط سوگندمنعقده کفّاره دارد.ب)قتل؛که در میان انواع آن برای قتل شبه عمد،قتل سببی، قتل خطا و جنایت بر جنین کفّاره واجب است.ج)افطار رمضان؛که در میان اسباب آن برای پیری،بیماری همیشگی،حامله بودن وشیر دادن،قضای رمضان و نزدیکی کفّاره واجب میباشد. د) ترک کردن واجبات حج و ارتکاب محظورات آن؛که از میان محظورات کفّاره برای تراشیدن موی اعضای بدن،پوشیدن لباس،پوشیدن دست کش، معطر شدن،کشتن شکار در حرم مکّه و نزدیکی کفّاره واجب است.ه)ظهار؛که با گفتن کلمات ظهار و انجام دادن عمل زناشویی بعد از آن کفّاره واجب میشود.و)وفا نکردن به نذر؛که در میان انواع آن برای نذر واجب کفائی،نذر مبهم،نذرطاعت و فرمانبرداری،نذرِ عبادتی که شخص نذر کننده توانایی انجام دادن آن را نداردکفّاره واجب است ز)ایلاء.»برای کفّاره شرایطی لازم است که برایتمام آنها نیّت،قدرت لازم است و برای اغلب آنها بلوغ،عقل،اسلام واختیارلازم است امّا بعضی از فقها گفتهاند:برای قتل خطا بلوغ،عقل و اسلام لازم نیست.درطعام مقدار،جنس آن،و در لباس مالک بودن،قابل استفاده بودن،ودر روزه نیّت ومتوالی بودن و در برده کاملاً مالک بودن وکاملاً عبد بودن وخالی بودن از عیب باید مراعات شود. اغلب موارد کفّاره چون با قرآن یا فرمودهی پیامبر(ص)بیان شدهاند توقیفی هستند.کفّارهی روزهی رمضان ،ظهار و قتل مرتب هستند و بقیهی کفّارات مخیّر بوده و با انتخاب شخص مشخص میشوند.اگر فردی برای هر کار، سوگندجداگانهی یاد کند با مخالفت با مفاد هر یک از مواردی که سوگند بر آن یاد شده کفّاره واجب میگردد. اگر قاتل یا مقتول چند نفر بودند کفّاره آن تعدّدپیدا میکند.و اگرچند نخجیر درحج شکار شد برای هر شکار یک کفّاره واجب میگردد.اکثر فقها گفته اند: با توجه به اینکه کفّاره از جمله حقّوقی است که وصیّت کردن به آنها صحیح است مانند: دین آدمی با مرگ و عاجز بودن از آن ساقط نمیشود.
- Abstract
- Atonement is a defloration which the legislators identified it for removing some special guilt and sins. Legislation of atonement is identified by Quran. Tradition and consensus: the most important cause of it. Save: 1) Violation of oath which among its oaths, only oath of promissory has Atonement 2) Killing: which among its different kinds: Quasi-intention killing, causal killing, unintentional Homicide and Feticide have atonement. 3) Breaking fast that among causes of them, old age chronic disease pregnant and suckle, Ramadan prescribed as well asexual relationship atonement is necessary. 4) Giving up the Hajj necessity and doing forbidden prohibitions which among forbidden, Shaving body’s hair, getting dressed and wearing gloves to performed hunting in harem of Mecca and sexual relationship have atonement 5) Injurious assimilation of wife to mother: telling it and doing sexual relationship is another cause of atonement 6) No paying attention to vow among kinds of vows, obligatory vow, unclear vow, obedience vow and worship vow, that the person who do vow cannot able do her/his vow must be given the atonement 7) Oath atonement Has different condition which for all of them, intention and richness are necessary but for most of them mature, sage, Moslem and liberty are necessary, but some of Islamic jurisprudent believed an intentional mature, sage, and Moslem aren’t necessary, but the rest must be considered for feeding, amount and kind of it, for clothes, owner and usefulness; For fasting intention as well as successive for slave being owner completely and being slaver completely and be faultless must be done exactly and it means don’t allow do another thing instead of them. Because it’s bring in Quran or telling by prophet Mohammad (P.C). Atonement of Ramadan fasting, sexual works, killing are clear, but other atonement are changeable and they are determine by persons. If a person for different things, telling different oath, for everything det