عنوان پایان‌نامه

بهبود عملکرد زنجیره تامین مواد غذایی و فاسد شدنی با استفاده از تکنولوژی ردیابی و پیگیری



    دانشجو در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بهبود عملکرد زنجیره تامین مواد غذایی و فاسد شدنی با استفاده از تکنولوژی ردیابی و پیگیری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع- صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1085;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58872
    تاریخ دفاع
    ۲۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    عباس کرامتی

    ایجاد پیوستگی و در نتیجه جابجایی سریع در زنجیره تامین یکی از اساسی ترین نیازهای زنجیره-تامین مواد غذایی محسوب می شود و با توجه به حجم بالای مواد اولیه محصولات، هر نوع صرفه جویی در مدت زمانی که صرف جابجایی کالاها و اداره فعالیت های زنجیره شود، به نوعی، تبدیل به یک مزیت رقابتی با اهمیت می گردد. تکنولوژی(RFID) راهی برای پی گیری جریان مواد و محصولات از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین می باشد. استفاده از این تکنولوژی در زنجیره تامین مواد غذایی نتایج مثبت بسیاری از جمله امنیت، اطمینان و خدمت دهی بهتر به مشتری را به دنبال خواهد داشت. استفاده از تکنولوژی(RFID) در زنجیره تامین مواد غذایی طی سالهای آتی به عمده ترین کاربرد این تکنولوژی تبدیل خواهد شد. تکنولوژی(RFID) برای بسیاری از سازمان ها یک موضوع نسبتا جدید محسوب می گردد , در بسیاری موارد برای چگونگی بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت های تولید کننده مواد غذایی با استفاده از این تکنولوژی برای آنها مشخص نیست. همچنین نقش عوامل تکنولوژیکی، سازمانی و محیطی بر مراحل مختلف گسترش این تکنولوژی در سازمانها اعم از مراحل پذیرش، ارزیابی و متداول سازی مشخص نشده است. لذا در تحقیق حاضر، که تحقیقی کاربردی، توصیفی و غیر آزمایشی است، محقق ضمن توزیع پرسشنامه 39 سوالی در بین 197 نفر از متخصصین تکنولوژی(RFID) و زنجیره¬تامین، اقدام نموده، به بررسی بهبود عملکرد زنجیره¬تامین شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی به کمک تکنولوژی تکنولوژی(RFID) پرداخت. با توجه به مجموعه آزمونهای آماری ، اعتبار مدل تحقیق، جهت انجام پژوهشهای جدید مورد تایید قرار گرفت. نتایج برازش معادلات ساختاری، نشان داد که عوامل تکنولوژیک در هر 5 سطح خود با ارزیابی، پذیرش و متداول سازی در ارتباط مثبت هستند. همچنین عوامل سازمانی نیز در هر 4 سطح خود(پشتیبانی مدیریت بالا، اندازه شرکت، منابع مالی و دانش تکنولوژیک) با ارزیابی، پذیرش و متداولسازی در ارتباط هستند. از میان این ابعاد تنها رابطه اندازه شرکت با بعد متداولسازی در جهت معکوس بدست آمده و سایر ارتباطات در جهت مستقیم ارزیابی شده اند. عوامل محیطی در هر 2 سطح خود(فشار رقابتی و توقعات سازوکار بازار) با ارزیابی، پذیرش و متداول سازی در ارتباط هستند. ارتباط این دو بعد با ارزیابی و پذیرش در جهت مثبت و با متداولسازی در جهت منفی ارزیابی شده است.
    Abstract
    Creating continuity and rapid movement in the food supply chain is one of the basic needs in these chains. Due to the high volume of raw materials and products, saving time t on each type of products, It can be a form of competitive advantage. RFID is the one tools to flow of material and product supply chain from beginning to end. The use of this technology in the food supply chain in terminate many positive outcomes, including safety, reliability and customer service. The use of RFID in the food supply chain will become a major application of this technology over the next few years. RFID for many organizations is a new object. In many cases, using of this technology to improve the food supply chain companies is unknown for these companies. The role of technological, organizational and environmental factors in various stages of this technology development including the Admissions, evaluating and frequently process Is not specified. Therefore, the present study that is the application of descriptive and non-experimental research, attempt to evaluate therole of RFID technology on performance of food companies supply chain. Due to a series of statistical tests, the validity of the research model were approved to conduct new studies. Results of structural equation model showed that technological factors In each of the 5 levels are in positive relationship with evaluation, acceptance and Frequently stages. Organizational factors in each of 4 levels (top management support, firm size, financial resources and technological know-how) to assess compliance are common in relationship. Environmental factors at two levels (competitive pressures and expectations of the market mechanism) to assess compliance are common in relationships.