عنوان پایاننامه
سعیدالافغانی حیاته و مذهبه النحوی من خلال آثار النحویه
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1881;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59262
- تاریخ دفاع
- ۱۹ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- عباس نوروزپورنیازی
- استاد راهنما
- غلامعباس رضائی هفتادر
- چکیده
- دانش نحو یکی از دانشهای مربوط به زبان عربی است که در راه خدمت رسانی به قرآن کریم به وجود آمد و دانشمندان مسلمان اعم از عرب و غیر عرب از دیرباز بدان اهتمام ورزیدند. یکی از این دانشمندان که در قرن بیستم میزیست، استاد سعید افغانی با نژادی پارسی است که بیشتر عمر خود را صرف پژوهش دربار? دانش نحو و تدریس آن کرد و آثاری از خود در این زمینه بر جای گذاشت. در این پژوهش سعی شد تا از وی و آرای نحویاش از طریق بررسی آثار نحویاش پرده برداشته شود. از این رو به بررسی موارد زیر پرداخته شد: 1. دیدگاه وی دربار? احتجاج به قرائتهای قرآنی. 2. دیدگاهش درباره احتجاج به احادیث پیامبر (ص). 3. نظرش دربار? احتجاج به سخنان عرب. 4. فراخواندنش به تصحیح قوانین احتجاج. 5. نظرش دربار? ترتیب درست منابع احتجاج. 6. موضعش در برابر پیدایش نحو. 7. دیدگاهش دربار? اختلاف میان نحویان بصره و کوفه. 8. نظرش درباره مکاتب نحوی. 9. دیدگاهش دربار? نوسازی نحو. از مهمترین نتایج به دست آمده از این پژوهش، حمله افغانی به شیوه نحویان در استنباط قواعد نحو از طریق شواهد نحوی، متهم کردن آن به نامحکمی و نااستواری و ارائه طرحی علمی برای بررسی شواهد نحوی است که به نوسازی نحو میانجامد. همچنین در این پژوهش به بررسی کتاب افغانی با نام «الموجز فی قواعد اللغه العربیه» نیز پرداخته شده است. کتابی که وی در آن، دیدگاهش درباره نوسازی نحو را به صورت عملی پیاده کرده است. واژگان کلیدی: سعید افغانی، احتجاج به قرائت های قرآنی، استشهاد به حدیث، احتجاج به سخنان عرب، نوسازی نحو، پیدایش نحو، الموجز فی قواعد اللغه العربیه
- Abstract
- Syntax is one of the Arabic language sciences which was born to serve The Holy Quran and Muslim scholars, whether Arab or not, have dedicated themselves to it. One of these scholars, who lived in the twentieth century, is Saeed Afqani whose family was of Persian origin. He spent most of his life studying the syntax and teaching it. And, he wrote several books regarding syntax. This research aims to clarify his ideas about syntax by studying his works. Thus, the following are studied here: 1. His perspective on arguing Quranic readings. 2. His perspective on arguing the prophet’s (PBUH) hadiths. 3. His perspective on arguing Arab speech. 4. Calling him for amendment of arguing-rules. 5. His ideas on the correct order of arguing references. 6. His stand against birth of syntax. 7. His perspective on the disagreement between Basra and Kufa syntax-scholars. 8. His idea on different syntax-schools. 9. His perspective on syntax reconstruction. The following can be stated as the most important conclusions of the research: the afghan attack on the methods of syntax scholars in deduction of syntax rules using syntactical evidence, charging it of being loose and unstable, and presentation of a scientific plan for studying syntactical evidence which results in syntax reconstruction. Also, this research studies Afqani’s book, “An Argument on Arabic language Syntax”, in which he presents and applies his perspective on syntax reconstruction. Keywords: Saeed Afqani, Arguing Quranic readings, Affidavit to hadith, Arguing Arab speech, Syntax reconstruction, Syntax birth, An Argument on Arabic language Syntax.