بررسی تاثیر برند بر گامهای خرید مصرف کنندگان: مطالعه موردی در شرکت های تولید کننده البسه
- رشته تحصیلی
- MBA- مدیریت عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2676;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63994
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- ایمان مساعدی
- استاد راهنما
- جعفر رزمی
- چکیده
- برند ابزاری قدرتمند برای جذب بیشتر مصرف کنندگان برای خرید محصولات خاص است. این ابزار می تواند تولیدکنندگان را برای فروش بیشتر محصولات خود یاری کند. این پژوهش به بررسی تاثیر برند بر گام های خرید مصرف کنندگان شامل 1- تشخیص نیاز، 2- جستجوی اطلاعات، 3- ارزیابی گزینه های خرید، 4- خرید و 5- رفتار پس از خرید در صنعت پوشاک می پردازد. در این تحقیق پرسشنامه ای با 18 سوال شامل 14 سوال در برای بررسی تاثیر برند بر هر یک از گام ها و 4 سوال کلی در مورد پرسش شونده بصورت الکترونیکی توزیع شد. نتایج حاصله نشان می دهد که برند بر گام اول از طریق اثر شخصیت برند بر تشخیص نیاز، گام سوم از طریق اثر تداعی و ارتباطات برند بر ارزیابی گزینه های جایگزین، گام چهارم از طریق اثر کیفیت ادراکی بر تصمیم به خرید و گام پنجم از طریق اثر وفاداری به برند بر رفتار پس از خرید تاثیر دارد و در هر مرحله ابعاد مختلف برند، مصرف کنندگان را به سمت محصولات برند سوق می دهند. اما نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که برند بر گام دوم یعنی گام جستجوی اطلاعات تاثیر ندارد که به نظر می رسد علت این امر این است که خرید البسه نوعی تفریح به خصوص در میان قشر جوان محسوب می شود و افراد برای خرید البسه به همراه دوستان و آشنایان خود به مراکز خرید می روند تا در کنار خرید البسه مورد نیاز خود با دیدن محصولات دیگر تولیدکنندگان اوقاتی را در کنار هم سپری کنند. واژههای کلیدی: ارزش برند، شخصیت برند، رفتار مصرف کننده، گام های خرید، البسه.
- Abstract
- Brand is a strong tool for attracting more consumers for purchasing special products. This tool could assist producers to sale more products. This thesis surveys the impact of brand on consumer buying steps in clothing industry including 1. Problem/Need Recognition, 2- Information Search, 3. Evaluation of Alternatives, 4. Purchase Decision, 5. Post-purchase Behavior. In this thesis a questionnaire containing 18 questions with 14 questions for surveying the impact of brand on each step of buying process and 4 questions for collecting respondents overall information distributed electronically. The result shows that brand effects on first step by the effect of brand personality on need recognition, third step by the effects of brand associations on evaluation of alternatives, fourth step by effects of perceptual quality on purchase decision and fifth step by effects of brand loyalty on post-purchase behavior and in each step different brand dimensions push consumers to the brands products. But the result shows that brand has not effects on information search step. It seems that as purchasing clothing is a kind of hobby and entertainment in juveniles as well as people go for shopping together with their friends and family to spend their time and have sightseeing besides shopping clothing, they search for more information before shopping. Keywords: Brand equity, Brand personality, consumer behavior, purchasing steps, clothing