عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه برنامه های آموزشی ضمن خدمت با میزان خلاقیت در تدریس معلمان ابتدایی شهر تهران از دیدگاه آن ها در سال تحصیلی ی۹۱-۹۰




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60438
    تاریخ دفاع
    ۰۱ تیر ۱۳۹۲

    چکیده: در این پژوهش رابطه برنامه های آموزش ضمن خدمت با میزان خلاقیت در تدریس معلمان ابتدایی شهر تهـران ازدیـدگاه آن ها در سـال تحصـیلی 91-1390 مورد بررسـی قرار گرفتـه است . نوع پژوهـش توصیفی – پیمایشـی است . جامعـه آمـاری پژوهـش کلیـه مـعلمان ابتـدایی مناطق نوزده گانه شهر تهـران می باشدکه در یکی از مدارس دولتی به تدریس اشتغال داشته اند . نمونه آماری 382 نفر می باشد که به روش تصـادفی مرحله ای انتـخاب شده ا ند . ابزار انـدازه گیری در این پژوهش دو پرسشنـامه مـحقق ساخته می باشد .این دو پرسشنامه شامل سه سطح دا‌نش،.نگرش ومهارت می باشند . ضریب آلفای پرسشنامه معلمان آموزش ندیده97/0 ومعلمان آموزش دیده98/0 می باشد. در بخش آمار توصیفی از نمودار فراوانی و شاخص های توصیفی شامل میانگین ، انحراف معیار ،چولگی وکشیدگی استفاده شده است.در بخش بررسی سؤالات تحقیق از آزمون tگروه های مستقل وهمبستگی پیرسون همچنین در قسمت یافته های جانبی از آزمون تحلیل واریانس یکراهه وآزمون تعقیبی گیمز هوئل استفاده شده است . داده های به دست آمده از پرسشنامه ها به کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شده است . میانگین هر سه متغیر دانش، نگرش و مهارت استفاده از روش¬های تدریس خلاق و همچنین نمره کل خلاقیت در تدریس در معلمانی که در دوره¬های آموزش ضمن خدمت شرکت کرده¬اند بیشتر از گروه مقابل می¬باشد. نتایج گویای این امر نیز هستند که پراکندگی نمرات در هر چهار متغیر در گروه شرکت نکرده در دوره¬های آموزش ضمن خدمت کمتر از گروه شرکت کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که شرکت در برنامه¬های آموزش ضمن خدمت توسط معلمان به افزایش میزان خلاقیت در تدریس مرتبط بوده و میزان خلاقیت در تدریس معلمانی که در دوره¬ها حضور داشته¬اند بیشتر از گروه مقابل می-باشد. میزان خلاقیت در تدریس گروه شرکت نکرده در دوره های آموزش ضمـن خدمت که شامل دانش ونگرش خلاقیـت ومهارت در تدریـس خلاق می باشد کمتر بوده است. کلید واژه : آموزش ضمن خدمت، خلاقیت، خلاقیت د ر تدریس، دوره ابتدایی، معلم
    Abstract
    Abstract This study aims to study the relationship between teacher’s creativity in teaching during the 1390-1391 in Tehrans’ primary schools and in-service education they receive. The study is descriptive survey in which 382 teachers were selected by stratified random sampling fill the researcher made questionnaires. The questionnaire’s questions were categorized in three parts: knowledge, viewpoint and skill. The validity of the questionnaire were calculated by Cronbach's alpha which shows the 0.97 for questionnaire distributed among teachers who didn’t receive any in-service educations and 0.98 for questionnaire distributed among whom received in-service educations. In order to analysis the data, frequency chart and descriptive criteria such as Mean, kurtosis, skewness and st. deviation were used, and for answering research questions, Independent T Test and Pearson Correlation Coefficient were applied to gathered data. Results show that the average score of teachers who receive in-service education and also their total score in being creative criteria were upper than who didn’t receive such educations. The findings indicate that the distribution of score in all four variant for teachers who didn’t receive in-service education is lower than the other group. Regarding the skewness and kurtosis (between ± 2) of all variant, the distribution of scores is normal in both groups. Finally, the findings of study show that attending in in-service educations has increase teachers creativity in teaching.