عنوان پایاننامه
بررسی رابطه استفاده از رسانه های ورزشی و میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 984;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58830
- تاریخ دفاع
- ۱۳ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- حسین عبدالملکی
- استاد راهنما
- ابراهیم علی دوست قهفرخی
- چکیده
- هدف محقق از این تحقیق، تعیین رابطه استفاده از رسانههای ورزشی و میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران بود. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی جمع آوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی به شمار میآید که به شکل میدانی انجام گرفت. این تحقیق دوجامعه آماری دارد. جامعه اول شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران (تقریباً 32 هزار نفر) در رشتههای غیرتربیتبدنی و جامعه دوم شامل کلیه دانشجویان رشته تربیتبدنی (حدود 700 نفر)، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دو گروه جنسیتی (مونث و مذکر) است. روش نمونه گیری طبقه ای - خوشه ای بود که به صورت تصادفی انتخاب شد. حجم نمونه این تحقیق بر اساس جدول مورگان شامل 384 از دانشجویان غیر تربیت بدنی و 250 نفر از دانشجویان تربیت بدنی است که با احتمال بیست درصد ریزش 700 پرسشنامه تهیه شد. در مجموع دو جامعه 650 پرسشنامه به صورت کامل تکمیل شد و در تجزیه و تحلیل ها مورد استقاده قرار گرفت.. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که بر اساس تلفیق پرسشنامه سرمایه اجتماعی پاتنام (108) و پرسشنامه تاثیر رسانهها (97) تدوین شده بود. برای اطمینان از روایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه را به 10 تن از اساتید رشته ارتباطات و علوم اجتماعی و همچنین مدیریت ورزشی ارائه و با جمع بندی نظرات آنان پرسشنامه نهایی تنظیم شد. برای تایید پایایی پرسشنامههای تحقیق تعداد 30 پرسشنامه از بین پرسشنامههای توزیع شده به صورت کاملاً تصادفی اتتخاب و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی پرسشنامه 87/0 گزارش شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی، از شاخصهای آماری فراوانی، درصد فراوانی، درصد فراوانی تجمعی، میانگین، انحراف معیار و طراحی جداول استفاده شد و در سطح آمار استنباطی، از آزمون K-S، همبستگی رتبه ای اسپیرمن و آزمون یومان ویتنی استفاده شد. نتایج تحقیق به طور خلاصه به صورت زیر بود: استفاده از رسانههای ورزشی با میزان شبکه روابط اجتماعی دانشجویان (780/0r= و 001/0p=)، با میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان (806/0r= و 001/0p=) و با میزان عمل متقابل دانشجویان (763/0r= و 001/0p=) رابطه معنی داری داشت و این رابطه مستقیم و مثبت بود. همچنین، رابطه استفاده از رسانههای ورزشی با میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان نیز معنی داری بود (812/0r= و 001/0p=). میزان سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان تربیت بدنی و غیرتربیتبدنی تفاوت معناداری داشت به این معنی که میزان سرمایه اجتماعی و همچنین مولفه های آن دردانشجویان تربیت بدنی به طور معناداری بیش از دانشجویان غیرتربیت بدنی بود.
- Abstract
- The purpose of this research, was determine relationship between sports media usage and social capital in students of university of Tehran. The methodolgy of research was descriptive – correlation. This research has two populations. First population consist all physical education students in university of Tehran (about 700 students) and second population consist all non physical education students in university of Tehran (about 32000 students). Sampling method was classed-cluster, which was selected randomly. Sample volume was 650 students that divided in two groups (physical education and non physical education). The data collection instrument was a questionnaire that was based on the integration of social capital Putnam and questionnaire of media impact. To ensure the validity of the questionnaire the initial questionnaire gave to 10 Experts and to confirm the reliability of the questionnaire, it was distributed 30 questionnaires randomly selected and Tasted by SPSS statistical software and it’s reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient (?=0.87). The analysis of data was done by K-S test, Spearman correlation and Mann-Whitney tests. The results showed that: Students sports media usage with social network rate (p=0.001, r=0.780), with rate of social trust (p=0.001, r=0.806) and with reciprocation (p=0.001, r=0.763) has significant relationship that it was a direct and positive relationship. Also regarding the students use of sports media and social capital there was significant relationship (p=0.001, r=0.812). Social capital in physical education and unphysical education students was significantly different; this means that the amount of social capital and its components, in physical education was significantly more than unphysical education students.