عنوان پایاننامه
مبانی و ساز و کارهای تحقق عدالت اداری در حقوق ایران با تکیه بر آراء وحدت رویه
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45339
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- یاسر احمدوند
- استاد راهنما
- ولی رستمی
- چکیده
- در روابط شهروندان با دولت ها بروز اختلاف امری اجتناب ناپذیر است. درگذشته رسیدگی به این اختلافات مرجع مشخصی نداشته و به اراده ی حاکم یا هیات حاکمه بستگی داشت. با گسترش اندیشه های آزادی خواهانه و مردمسالار و تاکید بر لزوم مشارکت افراد در تصمیم گیری های اداری، روابط شهروندان با حاکمان وارد فاز جدیدی گردید که این خود مولود نگرش نوین به مقوله ی دولت و رابطه ی آن با شهروندان بود. امروزه عدالت اداری یعنی " عدالت ناظر بر روابط حاکمان و شهروندان" را دارای دو روند می دانند: آیین تصمیم گیری اداری و دادرسی اداری. چالش های پیشا روی نظام عدالت اداری ایران از یک سو در عدم سامان مندی آیین تصمیم گیری اداری و از سوی دیگر در نارسایی ها و کاستی های نظام دادرسی اداری به ویژه در مسائل مربوط به دیوان عدالت اداری ریشه دارد. اصولاً با توجه به اصول، قواعد و مبانی حقوق عمومی و اداری و با عطف توجه ویژه به قضاوت اداری و مقتضیات راجع بدان، دو نوع رویکرد در روند رسیدگی های اداری قابل شناسایی است: رویکرد دولت (اداره) محور و رویکرد شهروند محور. رویکرد دولت محور نوعی رویکرد اقتدار گراست که در آن تکیه و تاکید بر حسن جریان اداره ی عمومی و قدرت دولت به عنوان حامی و حافظ منافع عمومی است. اما رویکرد شهروند محور مبنا را بر صیانت از حقوق و آزادی های بنیادین شهروندان قرار می دهد. به طور کلی تزاحم الزامات اداره محورانه با حقوق فردی مرکز مناقشات در گستره ی قضاوت اداری است. در این نوشتار با رجعت به مبانی حقوق تلاش شده است، ضمن کنکاش در رویه و کارکرد دیوان عدالت اداری به عنوان مهم ترین مرجع تحقق بخش عدالت اداری در نظام حقوقی ایران، آراء هیات عمومی دیوان عدالت اداری به محک رویکردهای پیش گفته زده شده و بدین ترتیب نوع رسیدگی و قضاوت در دعاوی ابطال مقررات دولتی مورد بررسی و امعان نظر قرار گیرد. واژگان کلیدی: عدالت - عدالت اداری - قضاوت اداری – دیوان عدالت اداری – آیین تصمیم گیری اداری - رویکرد دولت محور – رویکرد شهروند محور
- Abstract
- dispute is invitable in the relation of citizen and governments in the past, these disputes depend on the will of ruler or the board of rulers. relation between citizen and rulers were entering new stage due to expanding the liberal and democratic ideas and participation of the citizens in the administrative decision making process. today the two trends have been considered in the concept of administrative decision making process and administrative procedure. challenges ahead of administrative justic system is due to the lack of systematic the deficiencies of administrative procedure in other hand. basically due to specific rules and principles of administrative and public law in administrative judgment and it requirment two types of approach in administrative procedure can be identified: administration based and citizen based.