شناسایی منابع و روشهای یادگیری کارآفرینان در فرایند تشخیص فرصتهای کارآفرینی اجتماعی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 464;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59773
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- رضوان صابر
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- پژوهش ها نشان می دهند فعالیت های سازمان های دولتی جهت رفع معضلات و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی کارایی و اثربخشی لازم را ندارند و تأکید کرده اند که کارآفرینی اجتماعی ساز و کاری مؤثر برای ایجاد ارزش در اشکال اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی است. لذا کارآفرینان اجتماعی از طریق خلق ارزش موجب توسعه و پیشرفت کشور در ابعاد مختلف ذکر شده خواهند بود. با این وجود شواهد بیانگر آن است که نرخ کارآفرینی اجتماعی از کارآفرینی اقتصادی پایین تر می باشد و دیگر آن که میزان و کیفیت کارآفرینی اجتماعی در کشورهای توسعه یافته بیشتر از ایران است. از آنجا که آموزش و تربیت کارآفرینان اجتماعی منجر به افزایش نرخ کارآفرینی اجتماعی در کشور خواهد شد، لذا شناسایی منابع و روش های یادگیری مورد استفاده کارآفرینان اجتماعی در دنیای واقعی زمینه را برای طراحی الگوی یادگیری کارآفرینان اجتماعی بر مبنای درک چگونگی یادگیری آنها در دنیای واقعی فراهم می کند که می تواند به صورت کاربردی در پرورش کارآفرینان اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که کارآفرینی اجتماعی مانند کارآفرینی اقتصادی از شناخت فرصت ها آغاز می شود و نقطه آغازین فعالیت های کارآفرینانه اجتماعی شناخت فرصت ها برای خلق ارزش اجتماعی است و با توجه به اینکه ادبیات موضوع آموزش کارآفرینی بیان می کند تشخیص فرصت قابل یادگیری است و باید آموزش داده شود این مطالعه به شناسایی منابع و روش های یادگیری کارآفرینان در فرایند تشخیص فرصت کارآفرینی اجتماعی می پردازد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش رویکرد روایتی و تکنیک مصاحبه های عمیق و هدفمند، روایت ها و داستان های بیان شده 10 نفر از کارآفرینان اجتماعی فعال در استان تهران مستند گردیده و به منظور شناسایی روش ها و منابع یادگیری مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل داستان ها و روایت ها با روش کدگذاری و با بهره گیری از نرم افزار اطلس تی آی انجام شده است. بطور کلی نتایج حاصل از کدگذاری نشان می دهند که کارآفرینان اجتماعی از 28 روش یادگیری بهره می گیرند. این روش ها بر اساس ماهیت در قالب 5 منبع یادگیری به شرح متعاقب چیدمان شده اند: یادگیری از طریق رویارویی و حل مسائل و چالش های مرتبط با حریم خانواده و اقوام، یادگیری از طریق رویارویی و حل مسائل و چالش های مرتبط با حریم شغلی، یادگیری از طریق رویارویی و حل مسائل و چالش های مرتبط با حریم رفاقتی – دوستانه، یادگیری از طریق رویارویی و حل مسائل و چالش های مرتبط با حریم آموزشی – فرهنگی، یادگیری از طریق رویارویی و حل مسائل و چالش های مرتبط با حریم فعالیت های اجتماعی داوطلبانه. در بخش کمی، روش ها و منابع یادگیری شناسایی شده با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی شدند. یافته های بخش کمی نشان می دهد کارآفرینان اجتماعی در مرحله شناسایی فرصت از منبع "یادگیری از طریق رویارویی و حل مسائل و چالش های مرتبط با حریم فعالیت های اجتماعی داوطلبانه" و در مرحله ارزیابی فرصت از منبع "یادگیری از طریق رویارویی و حل مسائل و چالش های مرتبط با حریم شغلی" به نسبت سایر منابع یادگیری بیشتر بهره گرفته اند. کلمات کلیدی: روش های یادگیری، منابع یادگیری، تشخیص فرصت کارآفرینی اجتماعی
- Abstract
- According to the GEM report in 2009, the rate of social entrepreneurial activity is lower than of commercial entrepreneurship, and the quantity and quality of social entrepreneurial activity in developed countries is higher than in Iran. However, the formation of social entrepreneurs can increase social entrepreneurial activity, but learning in social entrepreneurship is not well understood either in the academic study of social entrepreneurship, or practical training of new social entrepreneurs. Given that the initiation point of social entrepreneurship is to identify opportunities to create social value, this essay is an attempt to better understand how social entrepreneurs learn and to provide a conceptual model of learning in the process of social entrepreneurial opportunity recognition through the identification of resources and learning methods in each dimension of it: opportunity identification, opportunity evaluation.