احیای بازار به عنوان فضای شهری با تاکید بر رویکردهای نوین خرید و مصرف
- رشته تحصیلی
- طراحی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11163;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74155
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سپیده جوادی
- استاد راهنما
- حمیدرضا پارسی
- چکیده
- چکیده از اواخر قرن 19 با شکل گیری مراکز خرید مدرن در جهان ، مفاهیم محتوایی خرید دستخوش دگرگونی های گسترده ای شد.امروزه دیگر حضور افراد در مراکز خرید به گونه ای منفعلانه صورت نمی گیرد.آنها از طریق به کارگیری تاکتیک هایی می کوشند تا از خلال کردارهای مصرفی خود – که جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ی کنونی است – سویه هایی اجتماعی و مدنی از زندگی خویش را دنبال کنند.بنابراین به نظر می رسد در مراکز خرید به جز انگیزه های مصرفی شماری دیگر از انگیزه ها نیز دنبال می شود. این انگیزه ها با فراهم آوردن امکان تبلور جنبه های محتوایی فضای شهری ، مراکز خرید را به عنوان نوعی از فضاهای شهری در عصر حاضر مطرح کرده است. از این رو امروزه توقعات موضعی و موضوعی پیرامون مراکز خرید تغییر کرده است . لذا در طراحی و برنامه ریزی جهت دستیابی به یک مراکز خرید موفق باید پاسخگویی به این توقعات در اولویت قرار گیرد.به این ترتیب مراکز خرید باید منحصر به فرد ، خاطره انگیز و دارای حس مکان بوده و ضمن فراهم آوردن محیط امن و تسهیلات فضایی و فعالیتی مناسب و متنوع ، با ایجاد تجارب و وقایع به یادماندنی ، مدت حضور خریدار در مرکز خرید را افزایش داده و از این ره موجبات رونق آن را فراهم آورد . اما امروزه مراکز خرید سنتی ما (همچون بازار قیصریه) به جهت دارا نبودن جنبه های فرمی و عملکردی متناسب با توقعات موضعی و موضوعی فرآیند خرید در عصر جدید ، نتوانسته اند در جذب خریدار امروزی موفق باشند. بسیاری از فضاهای بازار از جمله کاروانسراها و تیمچه ها به واسطه ی تغییر مقتضیات خرید و عدم انطباق با این تغییرات ، عملکرد خود را از دست داده و به دنبال آن دچار فرسودگی کالبدی شده اند.این پایان نامه به دنبال آن است تا از طریق استفاده از پتانسیل هایی که این فضاها به دست می دهند ، ضمن به روز رسانی بازار قیصریه و تولید فضاهای شهری مطلوب و با کیفیت مناسب در آن ، پاسخگویی بازار به مناسبات جدید خرید را افزایش داده و موجبات رونق آن را در میان سایر مراکز خرید شهر اصفهان فراهم آورد. واژگان کلیدی مصرف – خرید – بازار – فضای شهری
- Abstract
- Abstract Since late of the 91 century , forming modern shopping centers ,shopping implications had large alterations . Now people presentation in shopping centers is not passively . They by using special tactics try to fallow urban and social characteristic that is as a consuming behavior and inseparable part of their now life . Thus, it seem there is other motives except consuming one . These motives show shopping centers as a kind of urban space by possibility of making crystalline containing aspect of urban space . So now a days , it has changed spatial and thematic expectancies within shopping center . Therefore , it is necessary to focus on these expectancies in planning and designing to achieve a successful shopping center . For this reason ,shopping centers must be attractive and sole ,and also provide security and relevant and varied spatial and activity convenience in order to increase time of buyers ‘ presence in shopping center. But ,now our conventional shopping center (such as bazzar Queisarieh) can not be successful in attraction of buyers because of not possess functional and forming aspects relevant to pepoles’ thematic and spatial expectancies .Most of the spaces in bazaar such as inns and markets places have lost their functions due to change in shopping expedients and disability in coincidence with this changes . This dissertation try to suggest desirable and up to date urban spaces with better quality ,so that, increase market response to new shopping expectancies, particularly , shopping centers in Isfahan. Key words: consuming , shopping , bazzar , urban space