عنوان پایاننامه
بهینه سازی طرح آتشباری تونلهای پیشروی معدن زغالسنگ رضی رامیان
- رشته تحصیلی
- مهندسی معدن-استخـراج معدن
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1646;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43069
- تاریخ دفاع
- ۲۰ آبان ۱۳۸۸
- دانشجو
- هادی پورسعید
- استاد راهنما
- سیدمحمدفاروق حسینی
- چکیده
- معدن زغالسنگ رضی رامیان درمنطقه اولنگ رامیان در فاصله 31کیلومتری جنوب شهرستان رامیان از توابع استان گلستان واقع شده است. اکلن وینچ معدن بمنظور باربری ودسترسی ازافق 730+ به افق 630+ باشیب 25درجه حفرمی گردد. سطح مقطع تونل m22/9 با مقطع تقریبا نعل اسبی می باشد. پایین بودن میزان پیشروی ماهانه و راندمان پیشروی درهرسیکل پس ازانفجاریکی ازبزرگترین مشکلات آتشباری تونلهای پیشروی معدن زغالسنگ رضی رامیان می باشد. این پایان نامه بمنظور بهینه سازی طرح آتشباری تونلهای پیشروی معدن، مطالعات وآزمایش هایی در اکلن وینچ معدن صورت گرفته است. دراین پایان نامه ابتدا به معرفی وبررسی طرح در حال اجرای اکلن وینچ معدن پرداخته شده و از نتایج این بررسی درطراحی اولیه الگوی آتشباری اکلن وینچ معدن بااستفاده از روشهای طراحی الگوی آتشباری تونل کونیا وانتقال انرژی، استفاده می شود. باتوجه به محدودیت تعداد چاشنی الکتریکی در انبار ناریه و بدست نیامدن نتایج مطلوب پس از انفجار، طراحی صورت گرفته باروش انتقال انرژی پس از اولین سیکل آتشباری کنار گذاشته می شود وبهینه سازی الگوی آتشباری طی شش سیکل آتشباری بر روی طراحی روش کونیا صورت می گیرد و درنهایت با توجه به شش مرحله بهینه سازی بر روی طراحی ارائه شده باروش کونیا، بهینه ترین الگوی حفاری تعیین شده و نتایج آن با نتایج الگوی در حال اجرای معدن مقایسه می گردد. نتایج زیر درصورت بکارگیری الگوی نهایی ارائه شده حاصل می گردد: •کاهش هزینه ای نگهداری(کاهش استفاده ازتعداد آرک های نگهداری) •کاهش هزینه های آتشباری(کاهش مصرف دینامیت و چاشنی الکتریکی) •کاهش هزینه های تعمیرات ریل گذاری(کاهش میزان گودبرداری کف تونل) •کاهش زمان بازگشت سرمایه وزمان رسیدن به سودحاصل از فروش مواد معدنی استخراجی
- Abstract
- Razi coal mine is located in Olang area, 31 kilometers from Ramian city in Golestan province. Inclined Tunnel of this mine established due to loading and accessory from +730 horizon to +630 horizon with 250 dip The cross section of this tunnel is 9.2m2. according to low efficiency and low advance per month, this study was done to increase process efficiency and advance per month (blasting pattern optimization).at first the pattern that already performed in this tunnel has been introduced and surveyed, then according to this surveying ,initial blasting pattern was designed by Konya method. next, this pattern was optimized and then ultimate optimized blasting pattern was presented. at last the blasting result of ultimate optimized pattern compared with result of the already performing pattern .the ultimate optimized pattern in per 6.3m advancing as well as blasting cost decreasing(less using of dynamite and electrical cap),caused two number decreasing of applying sustained arcs.