عنوان پایان‌نامه

تعیین رابطه بین ترکیب بدنی تیپ بدن وسطح فعالیت بدنی با رشد الگوهای حرکتی بنیادی دختران ۳تا ۶ سال شهر کرج



    دانشجو در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعیین رابطه بین ترکیب بدنی تیپ بدن وسطح فعالیت بدنی با رشد الگوهای حرکتی بنیادی دختران ۳تا ۶ سال شهر کرج" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1057;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62057
    تاریخ دفاع
    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    محمود شیخ

    مهارت های بینادی در دوره کودکی اهمیت انکار ناپذیری دارند و رشد بهینه این مهارت تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله ترکیب بدن، تیپ بدنی و میزان فعالیت جسمانی می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ترکیب بدنی، تیپ بدن و سطح فعالیت بدنی با رشد الگوهای حرکتی بنیادی دختران 3 تا6 سال شهر کرج بود. جامعه آماری پژوهش را دختران 3 تا 6 سال شهر کرج شامل 8000 نفر که در مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی سال 1391 ثبت نام نموده بودند، تشکیل می دهند و برای انتخاب نمونه آماری، از روش نمونه برداری چند مرحله¬ای هدفمند استفاده شد. بدین صورت که تعداد 16 مهد کودک و مهد قرآن به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس تعداد 600 پرسشنامه سطح فعالیت بدنی بین والدین دختران 3 تا 6 سال توزیع و جمع آوری گردید که از این بین تعداد 80 دختر فعال و 80 دختر غیرفعال به عنوان نمونه انتخاب شدند. سطح فعالیت بدنی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مهارت های بنیادی با استفاده از آزمون مهارت های حرکتی درشت 2 (الریخ 2000) (TGMD-2) اندازه گیری شد و ترکیب و تیپ بدنی نیز با استفاده از اندازه ها پیکری به دست آمده شامل چربی زیر پوستی و قطر و طول اندام ها و به ورش هیث کارتر محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده آزمون های همبستگی پیرسون، Z فیشر، تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس دو طرفه و آزمون تعقیبی LSD صورت گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط بین ترکیب بدنی و مهارت ها جابجایی، دستکاری و مهارت های بینادی در دو گروه دختران فعال و غیر فعال متفاوت بود و میزان این رابطه به وضعیت فعالیت جمسانی بستگی داشت. مهارت های جابجایی، دستکار و مهارت های بنیادی در افراد دارای تیپ بدنی مختلف نیز متفاوت بود و به طور کلی گروه اندومورف نمره بالاتری کسب کردند. نتیجه آزمون تحلیل واریانس عاملی دو راهه (فعالیت بدنی×سن) حاکی از تاثیرمعنی دار میزان فعالیت بدنی و سن بر رشد مهارت های بنیادی بود که اثر اصل میزان فعالیت بدنی و اثر تعامل سن و فعالیت بدنی معنی دار بود. میزان چربی بدنی، وزن بدن و وضعیت کلی جسمانی و میزان فعالیت بدنی می توانند به طور مقابل بر همدیگر اثر گذاشته و رشد مهارت های بینادی را تحت تاثیر قرار دهند. برتری گروه فعال در مهارت های بنیادی نشان می دهد که میزان فعالیت بدنی روزانه می تواند رشد مهارت های بنیادی را تسهیل کند. ترغیب دختران 3-6 سال به فعالیت بدنی بیشتر و مراقبت از وضعیت جمسانی آن ها می تواند عامل مهم در رشد بهینه مهارت های بینادی آن ها باشد.
    Abstract
    Fundamental motor skills has undeniable importance in childhood and optimal development are influencing by many factors including body composition, somato type and level of physical activity. Purpose of present study was to examine the relationship between body composition, somato type and level of physical activity and development of fundamental motor pattern of 3-6 years old girls in Karaj city. Research population are include 8000 girls 3-6 years old that registered in kindergartens and preschool centers in 1391 and using purposive and multistage sampling technique 16 kindergartens and QURAN CENTERs randomly selected. Then 600 level of physical activity questionnaires distribute between parents and collected and 80 active and 80 non-active girls selected as research sample. Level of physical activity using questionnaire and fundamental motor skill using Test of Gross Motor Development-2 (Ulrich 2000) (TGMD-2) was measured. Body composition and somato type was calculated from anthropometric measures including subcutaneous fat, limb breadth and width using Heath-Carter method. Data were analysed using Pearson Correlation, Fisher Z, one way ANOVA, and two ways ANOVA and LSD post hoc test. Results showed that relationship between body composition and locomotion skills and manipulation skills were different in active and non-active groups, and magnitude of this relationship are depended on physical activity condition. Locomotion, manipulative and fundamental motor skills in girls with different somato type also were different and totally endomorphic group has higher scores. Result of two way ANOVA showed significant effect of level of physical activity and age on development of fundamental motor skills, main effect of physical activity level and interaction of age and level of physical activity has significant effects on development of fundamental motor skills. Body fat percentage, body mass and total body condition and level of physical activity can effect each other and then influence fundamental motor skills. Advantage of active group in fundamental motor skills suggests that level of diaries activity can facilitate development of fundamental motor skills. Encouraging 3-6 years old girls and monitoring their physical condition could be an important factor in development optimization of fundamental motor skills.