تاثیر آموزش برنامه موفقیت تحصیلی بر سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سوم راهنمایی ناحیه یک اهواز
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58249
- تاریخ دفاع
- ۱۶ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- عبود موسوی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش برنامه موفقیت تحصیلی بر سازگاری آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر راهنمایی صورت گرفته است . روش : براین اساس یک نمونه 40نفری از پسران 13-14 سال شهرستان اهواز در مقطع سوم راهنمایی در سال تحصیلی 91-92 شاغل به تحصیل بوده اند ، با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند . میزان سازگاری نمونه مورد بررسی با استفاده از پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستان سینگ و سینها (1993) و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دانش آموزان در نوبت اول (پیش آزمون ) و نوبت دوم (پس آزمون ) استفاده شد . پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است . که تعداد 40 نمونه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند . متغیر مستقل آموزش ، برنامه موفقیت تحصیلی ، به مدت 10جلسه 5/1 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا شد . یک هفته پس از پایان آموزش گروه آزمایش، مجدداً پس¬آزمون برای هر دو گروه اجرا گردید. یافته ها : نتایج آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که تاثیر آموزش برنامه موفقیت تحصیلی بر سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی معنادار است . کلیدواژه ها : برنامه آموزشی موفقیت تحصیلی ، سازگاری تحصیلی ، عملکرد تحصیلی .
- Abstract
- This study aims to determine the effectiveness of the training program on the adaptation of educational achievement and academic performance of school students was conducted. Based on a sample of 40 boys 13-14 years in the city of Ahwaz guidance Studying the 91-92 school year were selected by cluster sampling. Compatibility of high school students were surveyed using a questionnaire adapted Singh and Sinha (1993) and to measure the academic performance of students in the first innings scores (pre-test) and second (post-test) was used. Experimental study with pre-test and post-test experimental and control groups. The 40 subjects were selected and randomly divided into control and experimental groups. Independent variable training, academic success, for 10 sessions, 1/5 h on were administered. One week after the end of the training group, then the test was administered to both groups. Test results were analyzed using analysis of covariance showed a consistent education program on academic achievement and school performance is significant. Keywords: educational achievement, school adjustment, and academic performance.