تحلیل فرمالیستی هنر آبستره
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58672
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سعیده نیک طبع اطاعتی
- استاد راهنما
- سعید حقیر
- چکیده
- تحقیق حاضر، کوششی ست در جهت معرفی و تبیین نظام زیبایی¬شناسی فرمالیسم از منظر بزرگان و صاحب¬نظران این مکتب در قلمروی هنرهای تجسمی به هدف آشکارسازی ارزش¬های زیبایی-شناسانه هنر آبستره. از آنجا که در قرن بیستم، تئوری هنر مدرنیستی بوسیله فرمالیسم تدوین می-شود، داشتن نگاه فرمالیستی برای درک هنر مدرن ضروری می¬نماید. به علاوه، خوانش هنر انتزاعی به سبب تأکید بیشتر بر فرم بصری نسبت به محتوا و موضوع، از دریچه فرمالیسم آسان¬تر می¬نماید. فقدان منابع موثق فارسی که اختصاصاً مقوله فرم و فرمالیسم را مدنظر قرار داده باشند، ضرورت انجام این تحقیق را دو چندان می¬کند. این مطالعه با روش تحلیلی-تاریخی و عمدتاً به صورت کتابخانه¬ای انجام پذیرفته است. منابع مورد استفاده در این پژوهش بیشتر به صورت منابع مکتوب انگلیسی بوده¬اند. یافته¬های تحقیق گواه این مسئله است که هر چند فرمالیسم در آشکارسازی ارزش زیبایی¬شناسانه هنر آبستره با مطرح کردن ایده¬هایی چون «فرم معنادار»، «زندگی متصور» و «مسطح¬بودگی» بسیار موفق عمل کرد و حتی علاوه بر آن، در تکوین و رشد برخی از سبک¬های انتزاعی از جمله اکسپرسیونیسم انتزاعی، تأثیر بسیار گذاشت اما به سبب داشتن وجهی خودانتقادگر اسباب افول خویش را نیز فراهم آورد. با مطرح شدن نظریه بدون فرم¬بودگی و نیز بی اعتبار شدن تقابل¬های دوتایی در فلسفه، دیگر تفکیک فرم و محتوا از هم کوششی بی¬اساس قلمداد می¬شود. با ظهور دنیای پست مدرن و اهمیت یافتن مقوله¬هایی چون التقاط و نسبی¬گرایی در کلیات زیبایی¬شناسی، نقش فرمالیسم به مثابه یک تفکر محوری در هنر که ملاک برتری و زیبایی آثار را تعیین کند، کم¬رنگ و کم¬رنگ¬تر می¬شود. واژگان کلیدی: فرم، فرمالیسم، بدون فرم بودگی، هنر آبستره، راجر فرای، کلایو بل، کلمنت گرینبرگ
- Abstract
- This research is intended to introduce and illuminate aesthetics of formalism in visual arts from its experts’ point of views in order to display aesthetic merits of abstract art. Since in twenty century, theory of modern art is clarified by formalism, having formalist point of view seems necessary. Besides, understanding abstract art is supposed to be easier through formalism because abstract art put much emphasis on form instead of content and subject. The lack of reliable sources in Persian, which focus only on form and formalism, makes this research more necessary. Analytical-historical method is used in this thesis and it is done mainly in library. In addition, most of sources used in this research are written in English. Findings of this research show that formalism is successful in illuminating aesthetics merits of abstract art by proposing some ideas such as “significant form”, “imaginative life” and “flatness”. Moreover, it has played significant role in formation and progress of some artistic movements and abstract styles such as abstract expressionism. However, it caused its own decline due to its self-criticizing aspect. By proposing the theory of “formlessness” and discrediting dual contrasts in philosophy, the separation between form and content seems meaningless nowadays. With the advent of postmodern world and proposing some ideas like “eclecticism” and “relativity” in aesthetics, the key role of formalism as a critical approach toward art, which determined the aesthetics judgments, seems to become less essential. Key words: form, formalism, formlessness, abstract art, Roger Fry, Clive Bell, Clement Greenberg