عنوان پایان‌نامه

کاربست رهیافت توانمند سازی در برنامه ریزی سکونتگاه خودرو با تاکید بر توانمند سازی اجتماعی اقتصادی جامعه محلی ، مورد مطالعه موردی : بیدستان




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60141
    تاریخ دفاع
    ۱۷ تیر ۱۳۹۲

    اسکان¬های خودرو و کم¬توان، نوعی اسکان درون یا مجاور شهرها هستند که دارای سیمایی ناخوشایند و بافتی نا متعارف با شهر بوده و با نام¬هایی چون حاشیه¬نشینی، اسکان غیررسمی، سکونت¬گاه¬های خودرو، بدون برنامه، نامنظم و فاقد مقررات از آنها نام برده می¬شود. ساکنان این سکونتگاهها را اقشار کم درآمد و گاه مهاجرینی رانده شده از سوانح طبیعی و انسانی مانند جنگ و یا مهاجرینی روستایی با سابقه کم شهرنشینی تشکیل می¬دهند. جهت برخورد با این پدیده– اسکان¬های خودرو- سیاست¬های متفاوتی در طی شکل¬گیری آن¬ها استفاده شد. که سر آغاز شکل¬گیری "رهیافت توانمندسازی" در اواخر دهه 1980 بوده و در دهه 1990 عمق و اهمیت بیشتری یافت. این رویکرد جدید بر این باور بود که اجتماعات باید موضوع برنامه ریزی باشند تا اینکه هدف برنامه ریزی باشند و مرکز قدرت سازمانی و تصمیم سازی باید با سازمانهای مبتنی بر اجتماعات محلی و جامعه محلی باشند و در این روند، سازماندهی اجتماع محلی از اهمیت بسزایی بر خوردار است. این پایان‌نامه که با هدف برنامه¬ریزی سکونتگاه¬های خودرو و کم¬توان با رویکرد رهیافت توانمندسازی وبا تاکید بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی در سطح شهر بیدستان تدوین گردیده است با بررسی و مطالعه¬ی ادبیات موضوع در حوزه¬های سکونت¬گاه¬های خودرو و کم¬توان، رویکردهای برخورد با موضوع و سپس با بررسی تجارب مرتبط با موضوع در داخل و خارج از کشور به تبیین 11 شاخصِ شناسایی سکونت¬گاه¬های خودرو در قالب سه مولفه¬ی کلی( جامعه، کالبد و مدیریت) دست یافت. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک میانگین وبا فرض یکسان بودن ضرایب اهمیت شاخص¬ها و معیارها پرداخت و در نهایت از طریق همپوشانی لایه¬های اطلاعاتی (Overlay) در محیط نرم افزار Arc Gis، توزیع شدت فقر و عدم برخورداری از امکانات در تناسب با هدف، شناسایی نموده است. آنگاه برپایه¬ی اصول توانمندسازی در سه حوزه¬ی مدیریت مبتنی بر ظرفیت¬سازی و نهادسازی، در حوزه¬ی جامعه توانمندسازی و در حوزه¬ی کالبدی بهسازی و ارتقاء سکونت¬گاه پیشنهاداتی ارائه گردید. در ضمن لازم به ذکر است که روش گردآوری اطلاعات در این پایان¬نامه متکی بر سه روش اسنادی، مطالعات میدانی و تکمیل پرسش¬نامه استوار می¬باشد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که نظام حاکم بر سکونت¬گاه¬های خودرو و کم¬توان بر دو مؤلفه فضا و جامعه استوار باشد و درجه انسجام اجتم
    Abstract
    Auto and weak settlements are a kind of settlement with unpleasant feature and unconventional context within or adjacent to the city that are named marginalizing, informal settlement, auto, disordered, unplanned settlements and accommodation without notice. Low income group or sometimes immigrants expelled from disasters or rural immigrants with little experience in urbanization are their inhabitants. To deal with this phenomenon- auto settlement- different policies are used during their formation. At beginning of formation, in last 1980s, the policy was “empowerment approach” that became more important in 1990s. This new approach was based on this belief that the community should be the issue of planning than aim of planning and center of organizational and decision-making power must be based on local communities and local society and in this trend, organizing local community is more important. The aim of this thesis is planning weak settlements in Bidestan city by empowerment approach and emphasizing on economic and social aspects. This research explained 11 criteria of identifying settlements in 3 general components (society, structure and management) by studying literature of settlement, approaches of dealing with it and relevant experiences in and out of country. In next step, the research identified the distribution of poverty and lack of facilities in proportion of aim by using mean technique and assuming the same values of the parameters and criteria and finally overlaying data layers in Arc Gis. Then, based on principles of empowerment-based management in the fields of capacity-making and institution-making, some suggestions had been proposed in the field of empowerment society and physical revitalization and upgrading settlements. Also, it should be noted that this thesis is based on three methods of data collection: documentary, field study and filling questionnaire. The results show that the governing system of auto and weak settlements is based on two components: space and society and the degree of society, economy and physical cohesion of these settlements depends on degree of social integration, economic diversity and composition of community on the one hand and the degree of distribution and composition of main components of settlements (housing, utilities, infrastructure) on the other hand. Key words: auto and weak settlements, empowerment, capacity-making, institution-making, social and physical cohesion.