عنوان پایاننامه
ترجمه و نقد کتاب (( فی نظریه النقد )) از عبدالملک مرتاض
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 904316;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42661
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- اویس محمدی
- استاد راهنما
- شهریار نیازی
- چکیده
- همانطور که از عنوان این کتاب برداشت می شود، آن به بررسی مفهوم نقد و نظریاتی که راجع به آن اظهار شده است، می پردازد و مکاتبی را که براساس این نظریات به وجود آمده اند، مورد مطالعه قرار می دهد. مولف در فصل اول این کتاب مفهوم نقد را بیان می کند و آن را از دیدگاه فرهنگ ادبی شرق و غرب عرضه می دارد و در ادامه و در فصل دوم نقد را مفهومی غیر قابل تعریف می نامد. مولف در فصول بعدی این کتاب به توصیف مکتب های جدید نقد در قرن بیستم می پردازد و سعی می کند که ریشه های فلسفی و ارتباط آن را با علوم جدیدی چون زبان شناسی و جامعه شناسی و روانشناسی بیان دارد. او در بررسی هایش به دو جریان عمده نقدی توجه می کند؛ یکی جریانهایی مثل مکتب روانشناسی تحلیلی و نقد جامعه شناسی که اثر ادبی را بر اساس دستاوردهای علوم انسانی مطالعه می کند و رویکردهایی مثل ساختارگرایی که اثر را با دنیای بیرون بی ارتباط می داند و متن را فقط در چارچوب خود آن بررسی می کند و تنها از دستاوردهای زبان شناسی برای نقد اثر استفاده می کند.
- Abstract
- It could be understood from this book's title that it studies the concept of criticism, the theories which has been expressed about, and critical schools based upon it. In the first chapter, the author explains the concept of criticism and represents it according to the oriental and western culture, and in the second chapter in continuation of previous subject, he considers the criticism impossible to be defined. The author in the next chapters describes the new critical movements and tries to find its philosophical roots and its relationship with the new human sciences, like the sociology and psychology and linguistics. he ,in his studies, take two general approach of critical points of view in consideration ,the first is about the movements which study literary works upon the human science's achievements, like the psychological and sociologic schools, and the other is critical approaches like Structuralism which studies the work in it's text and don't rely on external science.