عنوان پایاننامه
تحلیل جنسیتی در فرآیند پخش کارآفرینی در مناطق روستایی
- رشته تحصیلی
- جغرافیاو برنامه ریزی روستائی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1798;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63015
- تاریخ دفاع
- ۰۱ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیه سادات موسوی
- استاد راهنما
- فضیله دادور
- چکیده
- مهاجرت، بیکاری پنهان و فصلی در حین دوره فعالیتهای کشاورزی و باغداری و خارج از این دوره و در حاشیه قرار گرفتن نقش تولیدی زنان، از جمله مشکلات عمده مناطق روستایی هستند که روستاها را از شرایط توسعه دور می¬سازند. در این راستا، کارآفرینی یکی از راهبردهایی است که نه تنها به این مسائل پاسخ می¬دهد، بلکه بستر توانمندسازی، توسعه و تنوع اقتصاد مناطق روستایی را نیز فراهم می¬کند. اما این مهم زمانی سبب توسعه انسانی پایدار می¬شود که شرایط مشارکت کامل دو جنس به دور از تقسیم کار جنسیتی، عدم عدالت توزیعی و حاشیه ای شدن نقش¬های تولیدی زنان، در فرآیند پخش و پذیرش آن فراهم شود. پژوهش حاضر نیز با درک حساسیت و اهمیت کارآفرینی در جوامع روستایی، به دنبال شناسایی عوامل و شرایطی است که سبب می¬شود پذیرش و پخش کارآفرینی بین دو جنس نا برابر و به دور از توسعه عدالت گرا، مشارکت محور و انسان مدار باشد. بر این اساس هدف جزء تحقیقات بنیادی- کاربردی است، و در عین حال بر اساس ماهیت و روش جزء تحقیقات توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری مورد مطالعه، مردان و زنانی هستند که در روستاهای دهستان سولقان، کارآفرینی را پذیرفته و تعداد آنها 164 نفر می¬باشد. به منظور گردآوری اطلاعات، از روش و ابزارهای ترکیبی کتابحانه¬ای و میدانی، استفاده شده است. برای سنجش اعتبار و روایی پرسشنامه¬ها نیز، روش اعتبار محتوا که به قضاوت داوران و افراد متخصص بستگی دارد، مورد استفاده و تائید قرار گرفت. پایایی، مقیاس اصلی تحقیق نیز با آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده که مقدار آن برای مردان 9 و برای زنان 7 بود که حاکی از اعتماد مناسب ابزار تحقیق می¬باشد. متغیر مستقل پژوهش، تحلیل جنسیتی می¬باشد که جهت ارزیابی آن از شاخص نگرش در ابعاد دسترسی به منابع و منافع، نقش و روابط استفاده شده است. پخش کارآفرینی نیز، متغیر وابسته پژوهش است که تحت تاثیر جنسیت و تغییر و تحولات آن می¬باشد. جهت تحلیل آنها از مولفه¬های مخصوص به خودشان استفاده شده که در فصل سوم به صورت مختصر آمده است. در نهایت این داده¬ها و اطلاعات در محیط SPSS با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و مدلهای مربوط به هر یک مثل آزمون کای اسکویر و T مستقل، مورد تجزیه و تحلیل واقع شده اند. که نتایج که در واقع همان تائید فرضیه¬های پژوهش است، بیانگر آن است که مردان و زنان در فرآیند پخش کارآفرینی از شرایط یکسانی برخوردار نمی¬باشند، و نحوه پخش بین آنها متفاوت است. عوامل درونی و بیرونی بر این شرایط تاثیر می¬گذارد که سبب می¬شود فرآیند پخش و پذیرش کارآفرینی بین دو جنس ناهمگون باشد. هم چنین مشخص شد که بین تفاوتهای جنسیتی و نحوه پخش کارآفرینی نیز ارتباط هست. با توجه به این مسائل و نتایج موجود، جهت رسیدن به توسعه پایدار مشارکت محور، نیاز است این تفاوتها کاهش یابند و در راستای عدالت توزیعی گام برداشته شود. واژگان کلیدی: کارآفرینی، تحلیل جنسیتی، نظریه پخش، دهستان سولقان، توسعه پایدار.
- Abstract
- Migration, hidden or seasonal unemployment during agricultural and gardening activities and out of this period and women’s productive role marginalization are the main issues & problems of the rural areas, those lead to rural underdevelopment. In this regard, entrepreneurship is determined as strategy that not only solving these problems, also it provides empowerment, development and economic diversity in rural areas too. Full participation of males and females far from any gender division of labor, distributive injustice and women’s productive role marginalization, must be provided in diffusion and reception process to achieve sustainable human development. Understanding sensitiveness and importance of entrepreneurship in rural communities, the current study sought to identify the factors and conditions that lead to inequality and conditions away from the justice-based, participation and human-oriented diffusion and reception of the entrepreneurship between genders. The type of this study based on its goal is fundamental-applied and its method is descriptive-analytical. The population of studied areas includes men and women, total number of them consisting 164 people in Sulqan rural districts, all of them accepted entrepreneurship. Collecting the data has been done through combined documentary and surveying methods. The validity of the questionnaires was confirmed by the panel of experts. Cronbach alpha’s coefficients were used to determine the reliability of the questionnaires. Cronbach alpha’s coefficients were obtained for the men 9, for women 7, the obtained values are all satisfactory in humanities researches. The independent variable of this study is gender analysis, the attitude indicator in availability dimensions to resources and interest, role and relations have been used to evaluate it. Entrepreneurship diffusion is dependent variable, influenced by gender and its transformation. Data have been analyzed using SPSS software and descriptive-analytical information and related models Chi-square test, one sample T-test. Research findings shows men and women don’t have the same requirements in the field of entrepreneurship diffusion process and the diffusion between them is different. Therefore regarding to this issues and research findings, to achieve participation and sustainable development, reduction of these different is needed, also taking action towards distributive justice too. Keywords: Entrepreneurship, Gender analysis, Theory of diffusion, Sulqan rural districts, Sustainable development.