عنوان پایاننامه
بررسی ازمایشگاهی پدیده اسیب سازند ناشی از رسوب اسفالتین طی تخلیه طبیعی و تزریق امتزاجی گاز دی اکسید کربن
- رشته تحصیلی
- مهندسی نفت - مخازن هیدروکربوری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1283.;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 133;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58401
- تاریخ دفاع
- ۲۹ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- علی عزیزی علویجه
- استاد راهنما
- محمدرضا رسایی
- چکیده
- آسیب سازند در نتیجه رسوب آسفالتین در دوران تخلیه طبیعی و ازدیاد برداشت همواره موضوع تحقیقات بسیاری در صنعت نفت بوده است. علی رغم هزینه بالا و مشکلات خاص پیش روی این گونه آزمایش ها، با توجه به امکان شبیه سازی شرایط واقعی مخزن در تست های آزمایشگاهی،لازم است تا تست های گوناگون تخلیه طبیعی و فرایندهای ازدیاد برداشتنفت به منظور پیش بینی میزان آسیب وارد بر مغزه انجام گیرد. در این تحقیق اثر رسوب آسفالتین بر میزان آسیب سازند در مغزه های کربناته و ماسه سنگی طی تخلیه طبیعی و تزریق گاز دی اکسید کربن با دو نمونه نفت مورد بررسی قرار گرفته است. با نمونه نفت اول یک تست تخلیه طبیعی و تزریق دی اکسید کربن بر روی یک مغزه کربناته و یک تست تخلیه طبیعی بر روی مغزه ماسه¬ سنگی و با نمونه نفت دوم نیز یک تست تخلیه طبیعی بر روی یک مغزه کربناته و یک تست تخلیه طبیعی بر روی مغزه ماسه¬ سنگی در شرایط دما و فشار مخزن انجام گرفت. افت فشارها در فاصله چهار سانتیمتر اول و در کل طول مغزه به صورت پیوسته ثبت شدهاند. لزجت سیال تزریقی در هر آزمایش نیز به کمک یک لزجتسنج اندازهگیری شده است. میزان تراوایی مغزه در حین آزمایش با استفاده از افت فشارهای ثبت شده و لزجتهای اندازهگیری شده، محاسبه گردیده است. آزمایش¬ تزریق گاز دی اکسید کربن بر روی مغزه کربناته به صورت ¬امتزاجی در شرایط دمایی و فشاری مخزن انجام گرفته و از گاز دی اکسید کربن به عنوان سیالی برای ازدیاد برداشت نفت استفاده شده است. با اندازه¬گیری میزان تراوایی مغزه قبل و بعد از تزریق همزمان نفت و گاز دی اکسید کربن، میزان کاهش تراوایی و تخلخل محاسبه گردید.در آزمایش¬های تخلیه طبیعیانجام گرفته با نمونه نفت های اول و دوم بر روی مغزه های کربناته و همچنین آزمایش تزریق دی اکسید کربن بر روی مغزه کربناته اول به ازای هر حجم تزریقی، از سیال خروجی نمونهگیری و با روش IP-143 میزان آسفالتین هر نمونه مشخص گردید. سپس به کمک معادلات موازنه جرم، میزان کاهش تخلخل مغزه نیز محاسبه شده و بر حسب حجم تزریقی رسم شده است.
- Abstract
- Formation damage due to asphaltene deposition during natural depletion and enhanced oil recovery (EOR) processes has been one of the main topics of so many of researches carried out in petroleum industry. In spite of high cost and specific problems with which such tests are faced, it is necessary to carry out several natural depletion and enhanced oil recovery tests in order to correctly predict damage imposed to formations, considering the possibility of simulating real conditions of reservoir in these experimental tests. In the present research, effect of asphaltene deposition on formation damage during natural depletion and miscible CO2 injection has been investigated by using two oil samples, as well as carbonate and sandstone core samples. Using the first oil sample, a natural depletion test as well as a CO2 injection test has been conducted on a carbonate core, while one natural depletion test was carried out on a sandstone core in reservoir conditions. A natural depletion test on another carbonate core and another natural depletion on another sandstone core sample were conducted at reservoir pressure and temperature, by utilizing the second oil sample. Pressure drops through the first four centimeters of the core, as well as throughout the core were recorded continuously. Fluid viscosity has been also measured in each test, with the help of a viscometer. Permeability of the cores has been calculated during the tests, using the pressure drops recorded and the viscosities measured. CO2 injection test on the carbonate core has been conducted in the miscible form at reservoir pressure and temperature, and CO2 has been employed as an EOR fluid. Reduction in permeability was calculated by measuring permeabilities before and after simultaneously injecting oil and CO2. In the natural depletion tests carried out on the first and second carbonate cores, and also the CO2 injection test on the first carbonate core, some samples were taken from output fluid for each pore volume injection, and amounts of asphaltene in each sample were determined by using IP-143 method. Amount of reduction in porosity has also calculated and drawn in terms of pore volume injection, with the help of mass balance equations.