اثر بخشی آموزش مهارتهای عزت نفس برابزار وجود، خود پنداره و بحران هویت دانش آموزان دختر دبیرستانی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58421
- تاریخ دفاع
- ۱۲ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- ساناز نادری
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف ، تعیین اثر بخشی آموزش مهارتهای عزت نفس بر ابراز وجود ، خود پنداره و بحران هویت دانش آموزان دختر دبیرستانی است . روش پژوهش حاضر از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است . جامع? آماری پژوهش شامل کلی? دانش آموزان دختر پای? اول متوسطه شهرستان شهریار است که از بین این افراد 30 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند از این تعداد 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل ، به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش ، هشت جلسه آموزش مهارتهای عزت نفس را دریافت کردند. ابزار گردآوری داده های پژوهش ، پرسشنام? ابراز وجود (جرات ورزی) گمبریل و ریچی (1975)، پرسشنام? خودپندار? بک (1978) و پرسشنام? بحران هویت احمدی بود . نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای عزت نفس تاثیر مثبت بر ابراز وجود ، خود پنداره و بحران هویت فرگیران داشته است . واژه های کلیدی : عزت نفس ، ابراز وجود ، خود پنداره ، بحران هویت
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is to identify the effects of self-esteem skills on assertiveness, self-concept and identity crisis among female high school students. The method is pretest-posttest with a control group. The samples of this study are 30 students and which are cut into two control and experimental groups. The experimental group received eight sessions of self esteem skills. The data collection tools were Gambrill & Richey assertiveness questionnaire (1975), Beck self-concept questionnaire (1978) and Ahmadi identity crisis questionnaire (1376).The Results showed a significant difference between the pre-test and post-test scores of assertiveness, self concept and crisis identity for the experimental group. Keywords: self -esteem, self-concept, assertiveness, and identity crisis.