اثر بخشی آموزش های شناختی رفتاری بر اهمالکاری ، خود تنظیمی و وجدان تحصیلی دانش اموزان دختر دبیرستانی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58682
- تاریخ دفاع
- ۱۲ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سوده نوروزی
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزشهای شناختی-رفتاری بر اهمالکاری،خودتنظیمی و وجدان تحصیلی دانشآموزان انجام شده است.طرح این پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون است.نمونه مورد بررسی شامل 34 نفر از دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر اراک است، که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و پس از کسب بالاترین نمرات در پرسشنامه اهمالکاری(سولومون و راثبلوم،1984)،به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدهاند و تحت 8 جلسه 60 دقیقهای آموزشهای شناختی-رفتاری قرار گرفتند. در این مطالعه از پرسشنامه اهمالکاری(سولومون و راثبلوم،1984)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران(1995) و مقیاس وجدانتحصیلی(مکایلروی و بانتینگ،2001)، استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل بیانگر تأثیر معنادار((p<0/01 آموزشهای شناختی-رفتاری بر اهمالکاریو وجدانتحصیلی و?خودتنظیمی در سطح (p<0/05) میباشد. کلیدواژهها: آموزشهایشناختی-رفتاری، اهمالکاری، خودتنظیمی،وجدانتحصیلی.
- Abstract
- Abstract The present study has been performed to investigate the effective of cognitive-behavioral training on procrastination, self-regulation and self-conciousness in first grade of high school. This research employed a semi-experimental design with pre-test, post-test and control group.The sampel consist of 34 females who had the highest total scores onprocrastination (Solomon&Rathblumquestioner, 1984)were selected and randomly assigned to two experimental and control groups. Then eight sessions cognitive-behavioral training were administrated for the experimental group. The scales used in the current study were procrastination questioner (Solomon&Rathblum, 1984), self-regulation questioner (Bofared&colligue, 1995) and academic-conciousness scale (Mcilory&Banting, 2001).The data was analyzed by analyze of covariance(for procrastination and academic-conciousness) and t-test(for self-regulation). The results indicate a significant difference between pre and post-test scors of procrastination, self-regulation and academic-conciousness in experimental group. Keywordes: Cognitive-Behavioral Training, Procrastination, Self-regulation,Academic-conciousness.