عنوان پایاننامه
بررسی ارزیابی آسیب پذیری پلهای موجود با استفاده از منحنی های شکنندگی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - مهندسی زلزله
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1290;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42709
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- وحیده طباخها
- استاد راهنما
- محمد خان محمدی
- چکیده
- خرابی زلزله های گذشته نشان داده اند که پل ها ازآسیب پذیرترین مولفه های سیستم حمل ونقل هستند و خرابی آن ها می تواند منجر به بسته شدن خطوط ارتباطی گردد. از این رو به منظور عدم اختلال در عملیات امداد رسانی، نیازهای ضروری، نظامی، امنیتی و اقتصادی، حفظ عملکرد مناسب پل ها پس از زلزله مورد نیاز می باشد. لذا ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای پل های موجود امری ضروری است. از منحنی های شکنندگی به عنوان ابزاری برای ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای استفاده می گردد. هدف از این مطالعه ارائه منحنی های شکنندگی برای یک نمونه از پل های متعارف شهری موجود می باشد. این منحنی ها با فرض توزیع احتمالاتی لوگ نرمال و به صورت تحلیلی تولید شدند. پارامترهای توزیع از آنالیز رگرسیون روی نتایج تحلیل ها تعیین گردیده اند. پارامتر حرکت زمین، شتاب طیفی و تقاضای سازه ای، جابجایی نسبی پایه ها در نظر گرفته شد. برای تعیین تقاضا، از تحلیل دینامیکی غیرخطی فزاینده (IDA) استفاده شد. حالت های حدی جاری شدن و ناپایداری پایه ها و سیستم پل، شروع جاری شدن و زوال برشی گره اتصال تیر-ستون و گسیختگی برشی تیر سرستون در تعیین منحنی های شکنندگی مورد نظر بوده اند. باتوجه به منحنی های شکنندگی بدست آمده، برای زلزله هایی با دوره بازگشت 475 سال و برای نواحی با خطر لرزه ای بالا درخاک نوع دو، احتمال جاری شدن پل در جهت عرضی %55 و در جهت طولی %32 حاصل شد. احتمال شروع جاری شدن گره اتصال تیر-ستون %92 و احتمال زوال برشی %3 بدست آمد. هم چنین ناپایداری پل در جهت طولی و عرضی محتمل نمی باشد.
- Abstract
- Regarding to the previous earthquakes, the bridges are one of the most vulnerable components of transportation system and their damage may close the communication lines. Though, it is necessary to preserve the performance of the bridge to prevent disturbing assistance procedure and disturbing essential, military, economic and security needs. Consequently, the evaluation of seismic vulnerability of existing bridges is essential. Fragility curves is utilized as a usefull tool for assessment of seismic vulnerability of bridges. The scope of presented study is vulnerability evaluation of a typical existent bridge by means of fragility curves. Fragility curves is a assumed log-normal probabilistic distribution function and their parameters are obtained by regression analysis on the analysis results. The spectral acceleration and relevant displacement used as ground motion parameter and structural demand index. In order to determine the demand, Incremental Dynamic Analysis (IDA) is carried out. The fragility curve is employed for the limit states of yielding and instability of piers and bridge system, initiation of yielding, shear failure of joint, and shear flexure behavior of the cap beams. The results indicated that for earthquakes with 475 years of return period and in high seismicity regions for soil type II, the probability of bridges yielding, allowing for fragility curves, is obtained 48%in transverse direction, and 32% in longitudinal direction. The probability of initiation of yielding is obtained 92% and probability of shear failure is obtained 3%. Furthermore the bridges instability is not probable in both longitudinal and transverse direction.