عنوان پایان‌نامه

شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه ی مورد نیاز مدیران دانشگاهی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی شایستگیهای کارآفرینانه ی مورد نیاز مدیران دانشگاهی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 427;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57797
    تاریخ دفاع
    ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    محمد عزیزی

    پیچیدگی‌های حاکم بر سیستم دانشگاه‌های کارآفرین، لزوم پیدایش مدیرانی با توانایی‌ها و قابلیت‌هایی ویژه را ایجاب می‌کند که دسته‌ی مهمی از آنها، شایستگی‌های کارآفرینانه می‌باشد. بر این اساس و با توجه به اینکه مدیران دانشگاهی از مهره‌های اصلی و هسته‌ی عمده‌ی تصمیم‌گیری‌ها در مراکز آموزش عالی محسوب می‌شوند، توجه به قابلیت‌ها و شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی آنان و تقویت و ارتقای این شایستگی‌ها در آنان، به میزان چشم‌گیری بر موفقیت نظام آموزش عالی کشور تأثیرگذار خواهد بود. با در نظر داشتن این موضوع، پژوهش حاضر با هدف شناسایی، چارچوب‌بندی، و رتبه‌بندی ابعاد مختلف شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی مورد نیاز مدیران دانشگاهی در سال 1391 انجام گرفته است. روش انجام این پژوهش از لحاظ راهبردی، دارای رویکردی آمیخته و از لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است. روش گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه با خبرگان بوده و در بخش کمی نیز از ابزار پرسشنامه‌ی نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را در بخش کیفی، کلیه‌ی خبرگان آموزش عالی در سطح کشور، و در بخش کمی نیز کلیه‌ی مدیران دانشگاهی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران تشکیل می‌دهند. نمونه‌گیری در بخش کیفی این پژوهش، با راهبرد نمونه‌گیری هدفمند و روش مبتنی بر ملاک، و در بخش کمی نیز با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای صورت گرفته است. حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران تعداد 92 نفر محاسبه و به همین تعداد پرسشنامه نیز در بین جامعه توزیع و گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش در بخش کیفی با روش تحلیل درونمایه و در بخش کمی نیز با آزمون‌های تی تک‌نمونه‌ای و فریدمن توسط نرم‌افزار SPSS و تحلیل عاملی تأییدی توسط نرم‌افزار Amos صورت گرفته است. با جمع‌بندی ادبیات نظری، پنج خوشه‌ی اصلی از شایستگی‌ها شامل «دانش و آگاهی‌ها»، «مهارت‌ها و تجربه‌ها»، «خصایص و ویژگی‌های شخصی»، «نگرش‌ها و خویشتن‌پنداری‌ها»، و «ارزش‌ها و اخلاقیات» به عنوان ابعاد اصلی شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی مورد نیاز مدیران دانشگاهی انتخاب شده و سؤالات مصاحبه بر اساس آنها طراحی گردید. پس از تحلیل داده‌های بدست آمده از بخش کیفی، با تدوین پرسشنامه‌ای برآمده از این داده‌ها به گردآوری داده‌های کمی و تأیید و رتبه‌بندی شایستگی‌ها پرداخته شد. پس از تحلیل داده‌های کمی با استفاده از آزمون‌های آماری متناسب، ضمن تأیید اهمیت ابعاد پنج‌گانه‌ی اصلی در چارچوب نهایی شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی مورد نیاز مدیران دانشگاهی، اهمیت 112 شاخص نیز برای منظور شدن در این چارچوب مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد شاخص‌های «توانایی شبکه‌سازی در درون و بیرون دانشگاه و بکارگیری شبکه‌ها»، «آگاهی از محیط بیرونی»، «ابتکار، آغازگری، و پیشگام بودن»، «اعتقاد به لزوم خلق ثروت از دانش»، «تشویق و پاداش برای ارائه‌ی ابتکارات نوآورانه توسط اعضای هیأت علمی»، «برخورداری از مهارت‌های ارتباط کلامی قوی»، «برخورداری از شم تجاری»، «توانایی انگیزاندن افراد»، «توانایی حل خلاق مسأله»، و «آگاهی سازمانی» ده شاخصی هستند که دارای بیشترین اولویت در چارچوب شایستگی‌های کارآفرینانه‌ی مورد نیاز مدیران دانشگاهی بوده و نیازمند توجه و تقویت ویژه‌ای می‌باشند. نهایتاً راهکارهایی برای ارتقاء ابعاد مختلف این شایستگی‌ها در مدیران مذکور پیشنهاد شده است. واژگان کلیدی: شایستگی، چارچوب‌های شایستگی، شایستگی‌های کارآفرینانه، دانشگاه‌های کارآفرین، مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران.
    Abstract
    The complexities of entrepreneurial universities system make it necessary to emergence of managers with special capabilities and features that major categories of them are entrepreneurial competencies. Accordingly and given that the university managers considered as one of the mainstays and main cores of decision-making in higher education institutions, to impacting substantially on the success of the country's higher education system, their entrepreneurial competencies and strengthening and improving these competencies in them should be considered. With that in mind, the present study conducted in 2012 aimed to investigating, categorizing and prioritizing different dimensions of entrepreneurial competencies required by university managers. The method of this study in terms of strategy has a mixed approach and in terms of purpose is an applied-developmental research. The method of data gathering in the qualitative section is expert interviews, and also in the quantitative section semi-structured questionnaire is used. The target population of current study in the qualitative section included all experts in higher education at country level, and also in the quantitative section included all university managers in different faculties of University of Tehran. In the qualitative section, sampling is conducted through Purposive Sampling strategy and Criterion Sampling method; while Stratified Random Sampling is used in the quantitative section. The sample size calculated equal to 92 cases using Cochran's formula, and the same number of questionnaires distributed and collected among the target population as well. Thematic Analysis is used to data analysis in the qualitative section of this study, and to analyzing data in the quantitative section One-Sample T Test and Friedman Test using SPSS and Confirmatory Factor Analysis using Amos are applied. With summing up the theoretical literature, five main clusters of competencies including: "Knowledge and Awareness", "Skills and Experiences", "Traits and Personal Characteristics", "Attitudes and Self-Images", and "Values and Ethics" were selected as the main dimensions of entrepreneurial competencies required by university managers; and interview questions were designed based on them. After analyzing data obtained from the qualitative section, by developing a questionnaire derived from these data, quantitative data was gathered and confirming and ranking competencies was carried out. Following quantitative data analyzed using appropriate statistical tests, while acknowledging the importance of the main five dimensions in the final framework of entrepreneurial competencies required by university managers, the importance of 112 parameters was confirmed also in order to consider in this framework. The results of this study reveal that the parameters include of "ability to networking within and outside of university and using networks", "awareness of the external environment", "initiative and pioneering", "belief in necessity of creating wealth from knowledge", "to reward for presenting innovative initiatives by faculty members", "having strong verbal communication skills", "having business acumen", "ability to motivating people", "ability to creative problem solving", and "organizational awareness" are ten parameters that have the highest priority in the framework of entrepreneurial competencies required by university managers, and require special considerations and strengthening. At the end, the recommendations for improve different dimensions of these competencies in the mentioned managers are proposed. Keywords: Competency, Competency Frameworks, Entrepreneurial Competencies, Entrepreneurial Universities, Higher Education Management, University of Tehran.