عنوان پایان‌نامه

هویت ملی در کتب درسی علوم اجتماعی دوره های ابتدایی . راهنمایی و متوسطه



    دانشجو در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "هویت ملی در کتب درسی علوم اجتماعی دوره های ابتدایی . راهنمایی و متوسطه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4524;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61935
    تاریخ دفاع
    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سیدضیاء هاشمی

    هدف از پژوهش حاضر بررسی مفهوم هویت ملی در کتب درسی علوم اجتماعی دوره های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه است. جامعه ی آماری شامل 10 کتاب درسی علوم اجتماعی می باشد و کل جامعه ی آماری به عنوان نمونه انتخاب شده است. در پاسخ به پرسش های پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی استفاده گردید. واحد تحلیل مضمون ( متن، پرسش، تصاویر) می باشد. ابعاد هویت ملی در این پژوهش عبارتند از: نمادهای ملی، ارزش های ملی، میراث فرهنگی ملی، مشاهیر و شخصیت های ملی و وقایع و رخداد های ملی. نتایج تحلیل کیفی نشان می دهد؛ دوره ی ابتدایی از مقوله های متنوع تری در ارتباط با هویت ملی استفاده کرده است. این تنوع در دوره ی راهنمایی کمتر از سایر دوره هاست. توجه بیشتر به بعد ارزش های ملی، گستردگی محدود زمانی و مکانی و بی توجهی به دوران معاصر در برخی ابعاد از دیگر نتایج تحلیل کیفی است. در تحلیل کمی، دوره ی ابتدایی از بیشترین و دوره ی راهنمایی از کمترین میزان توجه به هویت ملی برخوردار است. در کتب دوره ی متوسطه در هر دو بعد کمی و کیفی از مقوله های هویت ملی در حد متوسط استفاده شده است. در مجموع در تمامی کتب درسی علوم اجتماعی به هویت ملی پرداخته شده است اما مؤلفه ها به طور نامتوازن به کار رفته اند.
    Abstract
    The aim of this study was to investigate the concept of national identity in the social science textbooks in primary, secondary and high school. Population consisted of ten textbooks in the social sciences and the total population is selected . In response to questions from a quantitative and qualitative content analysis method was used . Analysis of content unit is Contents ( text , questions , images ). Dimensions of national identity in this research include: national symbols , national values , national heritage , celebrities and national figures and national events. Qualitative analysis of the results shows a more varied course of primary schooling categories are used in conjunction with national identity. The variation in the period of secondary is less than other courses. More attention to the national values of limited temporal and spatial extent of the contemporary neglect is some other aspects of qualitative analysis. In quantitative analysis, in the course of primary the highest and secondary the lowest level is given national identity. In the course of high school textbooks in both quantitative and qualitative dimensions of national identity categories of moderate use. All in all textbooks in the social sciences has been the national identity , but the components are unevenly applied .