عنوان پایاننامه
طراحی مرکز تجاری -از برنامه طرح تا پیدایش فرم
- رشته تحصیلی
- معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59307
- تاریخ دفاع
- ۱۹ خرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- نادر اکبرزاده نیک گفتار
- استاد راهنما
- امیرسعیدمشهوربه محمد محمودی
- چکیده
- پرسش مربوط به فرمها و نیز روابط تنگاتنگ میان نیازها و آفرینش فرمها برای معماری امروز، واجد اهمیتی حیاتی است. برای اینکه بتوانیم هدف خود را پی بگیریم؛ می بایست هم به منابع سیستماتیک طراحی رجوع میکردیم و هم از معمارانی که مسئله طراحی را با عنوانِ فرم، مورد بررسی قرار میدهند؛ بهره میگرفتیم. تشخیص مرز میان این دو در نظریهپردازان و صاحب نظران چندان هم شفاف نیست. هر کدام از آنها سعی میکنند معنای میان بیان و کارکرد یا محتوا و صورت را بیابند. بنابراین محتوای نوشتههایشان محصول تفکری است که در تلاش برای رسیدن به معنایی واضح از حضور محتوا و صورت میشد. نشان دادن این نقطه حائز اهمیت است. ما اسمش را نقطه فرار مینامیم. نقطهای که مشخصاً از قاعدهی اعمالِ اجبار فرار میکند. الکساندرِ جوان این نقطه را میخواهد به چنگ آورد. اما در واقع این نقطه گرفتنی نیست بلکه میبایست فقط آن را نشان داد. او این نقطه را میخواهد بهسانِ یک شکارچی بهچنگ آورد. از این سو او آن را مرده نشان میدهد. اما لاوسون آن را زنده نگه میدارد. رودولف آرنهایم و یوهانی پالاسما نیز در قیاس با سالینگروس( نظریههایی که در فصل فرم گنجانده شدهاند) این نقطه را تسخیر نمیکنند. بلکه نقشهای را در اختیار میگذارند. و میگویند" هیس...مثل اینکه آنجاست، بپایید، مثل اینکه آن جاست، راهش را سد نکنید... بگذارید فرار کند..." در فصل آخر در ابتدا توضیح مختصری از آنچه که از داخل رساله اتخاذ کردیم؛ داده شده است. سپس نیازهای پروژه لیست شدند. آنان را چندین بار طبقه بندی کردیم. سپس شروع به ترسیم و تصویر کردنِ نیازها کردیم. این نیازها را در یک شبکه قرار دادیم و تضادها و سازگاریهای دیاگرامها را معرفی کردیم. از طرف دیگر فرم را پیش بردیم و در یک تلاقی، طرح پیشنهادی خود را نتیجه گرفتیم. و در نهایت نقشههای پروژه شامل پلانها، مقاطع، نماها و تصاویر سه بعدی ارائه شدند.
- Abstract
- The question of forms and close interaction between requirements and creation of the forms for today Architecture are crucially important. In order to follow our goal, we had to refer to sources of systematic design and use the architects who analyze design regarding form. Determining the borders between the two is not very clear among the theorists and experts. Every one of them strives to find out the meaning between utterance and function or content and form. Therefore, the content of their writing is the outcome of a type of thinking which is in struggle to get a clear meaning independent of content and form. We were concerned with deliberation over the matter and clearly separating form and need or content and form. Showing this point is to a certain extent important. We call this the escape point. The point runs away from the rule of imposing force. Young Alexander wants to grasp this point, but this point is only possible to be shown. He wants to show this point like a hunter. Therefore, he shows that dead man; However, Lawson keeps that alive. Rudolph Arnheim and Juhani Pallasmaa comparing with Salingros (the theories mentioned in the chapter of form) also cannot grasp this point. They only provide us with a map and say: “hush… It seems that it’s there. Watch out. It seems that it’s there, don’t block it…let it run away.”