بررسی رابطه حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت در ادارک شنیداری و وضوح کلامی کودکان کاشت حلزون شده سنین دبستانی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61348
- تاریخ دفاع
- ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
- دانشجو
- سهیلا طالبی
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی حافظهی فعال و کوتاه مدت با ادراک شنیداری و وضوح کلامی در کودکانی بود که از عمل کاشت حلزون بهرهمند هستند. مقایسهی عملکرد حافظهی فعال و کوتاه مدت در کودکان کاشت حلزون شده و کودکان عادی نیز مورد توجه قرار گرفته است. روش: جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی کودکان دبستانی کاشت حلزون شده در مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسول اکرم (ص)، دانشگاه علوم پزشکی تهران (شهریور 1390 تا شهریور 1391) و کلیهی کودکان عادی سنین دبستان، که در مدارس ابتدایی منطقهی 6 شهر تهران (در سال تحصیلی 91-90) مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. نمونهی مورد نظر این پژوهش، شامل 31 کودک ناشنوای کاشت حلزون شده دبستانی (16 دختر و 15 پسر) میباشد که با توجه به معیارهای ورود، به مطالعه وارد شدند. روش نمونهگیری برای گروه آزمایش به دلیل محدودیت مراکز کاشت حلزون در کشور، به صورت در دسترس بوده است. همچنین 31 آزمودنی با شنوایی عادی (16 دختر و 15 پسر) به عنوان گروه مقایسه در بخش عملکرد حافظه، نیز مورد مطالعه قرار گرفت، که از مدارس عادی منطق? 6 شهر تهران و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس طبقه بندی عملکرد شنیداری (آرچبولد، 1995)، مجموعه آزمون حافظهی فعال (پیکرینگ و گدرکول، 2001؛ ترجمه ارجمندنیا، 1389) و شاخص درجه بندی وضوح کلامی (آلن، 1998) بود. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان کاشت حلزون شده هم در حافظهی فعال و هم در حافظهی کوتاه مدت، نسبت به همسالان با شنوایی عادی خود، عملکرد ضعیف تری دارند. همچنین میان ادراک شنیداری با حافظهی فعال و کوتاه مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. علاوه براین میان وضوح کلامی با حافظهی فعال و کوتاه مدت کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده نیز رابطه مثبت و معناداری دیده شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان چنین گفت که برای بهبود عملکرد ضعیف حافظه، ادراک شنیداری و وضوح کلامی کودکان با آسیب شنوایی برنامه ریزی دقیق و سنجیده ضروری است؛ همچنین با توجه به این که بعد از انجام عمل مفید کاشت حلزون، هم عملکرد حافظهی این افراد و هم ادراک شنیداری و تولید گفتارشان بهبود قابل توجهی مییابد، ضرورت برنامه ریزی مناسب، دقیق و به موقع دو چندان خواهد شد. واژگان کلیدی: حافظهی فعال، حافظه¬ی کوتاه مدت، ادراک شنیداری، وضوح کلامی، کودکان با کاشت حلزون.
- Abstract
- Abstract Objective: This study examined the relationship between working & short term memory performance on cochlear implant outcomes (speech perception & speech production) of cochlear implanted children between 7-13 years old. The other aim of study was comparing memory performance of cochlear implanted children rather than their normal hearing peers. Method: Thirty-one cochlear implanted children with a mean age, 121.52 month ~ 10 years and SD = 19.946, and thirty-one normal hearing children with a mean age 120.68 month ~ 10 years and SD = 18.137, participated in this study. Memory performance was assessed by Working Memory Test Battery for Children (Pickering and Gathercole, 2001; translated by Arjmandnia, 1389) and speech perception of cochlear implanted children was assessed by Categories of Auditory Performance (Archbold, 1995) and their speech production was assessed by Speech Intelligibility Rating (Allen, 1993). Data were analyzed using descriptive statistics, MANOVA and Spearman Correlation Coefficient by SPSS. Results: A significant and positive correlation was observed between working memory performance and cochlear implant outcomes. Also children using cochlear implants had poorer performance rather than their hearing peers. Conclusions: this study demonstrated that the memory performance of children using cochlear implants has significantly effect on speech production. Key word: Memory, speech perception (CAP), speech production (SIR), cochlear implant