عنوان پایاننامه
مقایسه کاربرد طفره های زبانی در مقالات پژوهشی نوشته شده توسط محققان ایرانی به زبان انگلیسی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1016;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57991
- تاریخ دفاع
- ۰۴ خرداد ۱۳۹۲
- دانشجو
- فهیمه خریدار
- استاد راهنما
- مجید نعمتی
- چکیده
- یکی از مهمترین مهارت های زبانی در محیط آکادمیک، نوشتار میباشد. از این رو لازم است که نگارش با دقت صورت گیرد تا از خطاهای ممکن جلوگیری به عمل آید. طفره های زبانی به عنوان یک ابزار زبان شناسی، از مهمترین اجزاء نوشتار آکادمیک است، که می تواند به منظور کاهش خطاهای ممکن در نوشتار مورد استفاده قرار گیرد و متأسفانه دانشجویان ایرانی نسبت به کاربرد طفره های زبانی آگاهی چندانی ندارند. تحقیق حاضر به بررسی تفاوت کاربرد ابزارهای طفره زبانی در سه رشته MBA ، حقوق و زیست شناسی ملکولی می پردازد. در مجموع 45 مقاله تحقیقاتی آکادمیک از این سه رشته جمع آوری شد (هر رشته 15 مقاله) که تعداد و انواع طفره های زبانی به کار رفته در این مقالات مورد بررسی قرار گرفت. سپس داده ها بطور آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تست Chi- square نشان داد که اولاً، محققان رشته حقوق، بیشترین میزان کاربرد طفره های زبانی را داشتند، که نکته جالب توجه آن کاربرد طفره های زبانی کمکی بود، که، از سایر انواع آن در این گروه بیشتر است. ثانیاً می توان نتیجه گرفت که محققان MBA از کاربرد معقول تر طفره های زبانی بهره میبردند. زیرا بطور یکسانی از انواع مختلف طفره های زبانی استفاده می کنند. هرچند این نویسندگان نیز می توانستند با استفاده بیشتر از طفره های زبانی بهتر به اهداف خود نایل گردند. در نهایت دانشجویان زیست شناسی ملکولی کمترین میزان استفاده (17 درصد) را داشتند و می توان به این نتیجه رسید که این گروه نیازمند استفاده بیشتر طفره های زبانی در نوشتار خود می باشند. تحقیق حاضر راه های جدیدی را برای مطالعات بعدی در خصوص کاربرد طفره های زبانی در اختیار دانشجویان قرار میدهد.
- Abstract
- Writing is one of the most significant language skills in academic environment. Therefore, it needs to be produced carefully in order to do away with all possible misunderstandings. Hedging as a linguistic element is one of the main components of academic writing which can be applied to reduce the possible misunderstandings. However, Iranian students are not all aware of the functions of the hedging devices. The present study attempts to compare the use of hedging devices in three fields of MBA, Law and Molecular Biology. A total of 45 academic research papers were selected from these fields (15 each) and examined in terms of the number and the types of hedging devices used in them. The results of the counting phase were statistically analyzed. The results of the chi-square test showed that, first, researchers of Law used the highest amount of hedges in their writing. Interestingly, they used mostly auxiliary hedges. What seemed strange was the fact that the Law students used modal auxiliary hedges much more than other types of hedging. Second, we can conclude that the students of MBA made a logical use of hedges because their use of different types of hedges was roughly the same. However, their writing objectives might have been better fulfilled if they had used hedges more than they usually did in these papers. Finally, the scholars of molecular biology used the least amount (17 percent) of hedging devices. It can be concluded that they need to improve their use of hedges in their writing. The project introduced some new avenues for further research concerning the hedging devices. Keywords: auxiliary hedges, hedging devices, Law, MBA & Molecular Biology.