عنوان پایان‌نامه

تحلیل بینامتنی هنر ابستره



    دانشجو در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل بینامتنی هنر ابستره" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57745
    تاریخ دفاع
    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    دانشجو
    ویدا فرهمند
    استاد راهنما
    سعید حقیر

    چکیده به نظر می?رسد در راستای دورانی که زبان?شناسی و ادبیات تطبیقی نبض مباحث انتقادی را در دست می?گیرند، مسیر تجسم به خلقی روایت گریز متمایل می?شود که در خلال آن تصویر به سکوت و خلق آبستره به نوعی زبان بصری از فرم می?گراید. تصمیم هنرِ آبستره به سکوت و وارد سازی تجسم به قلمروی انحصاری بصری و دفاع از آن در برابر سخن و در همین راستا وسواس هنرمند مدرن برای حذف عناصر ادبی و روایی، خود معرف این گرایش در تجسم است. در این پایان نامه، پس از بررسی بینامتنی و پساساختارگرایانه?ی روند رشد تمایل به انتزاع در تجسم در تطبیق با ادبیات و زبان شناسی مدرن، حذف عنصر روایی/زبانی از هنر نقاشی بوسیله?ی گرایش آبستره بررسی خواهد?شد. هدف از این تحقیق، تحلیل بینامتنی زمینه?های شکل?گیری انتزاع در هنر مدرن و در ادامه?ی آن حذف عنصر روایت از تجسم است. این پژوهش به روش کتابخانه?ای و در قالب تحقیقات توصیفی-تحلیلی انجام گرفته?است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هنر نقاشی در اوج گرایش آبستره و در اوج پرهیز از روایت، از خود و چرخه ی تجسم به معنای سنتی آن عبور کرده و به وجودیت می?رسد وجودیتی که موجد نگنجیدن در هر تعریفی است از جمله تعریف اصلی تجسم. کلید واژگان: آبستره، هنر مدرن، بینامتنیت، روایت، نشانه، بارت، دریدا، کریستوا
    Abstract
    It seems that in the period dominated by the linguistics and comparative literatures, the path of representation tends to an anti-narrative creation in which the painting turns to silence and abstract art to a kind of visual language of forms. The decision of abstract art for making a silent work and entering the representation to an exclusive visual territory is itself an introductory factor of this tendency in art. In this thesis, after intertextual and post-structural analysis of the abstraction process in comparison with the modern literature and linguistics, the omission of verbal elements from art through the abstract art shall be discussed. The aim of this research is to study the formation grounds of abstract art intertextually as well as the process of omission of the verbal elements from this tendency. Method of research is descriptive-analytical. The results of this research show that the art of painting at the culmination of abstract art somehow exits the cycle of representation and turns to existence; an existence which may not be included under any definition including the definition of representation itself. Key Words: Abstract Art, Modern Art, Intertextuality, Narration, Sign, Barthes, Derrida, Kristeva.