ارزیابی سطوح مختلف نیازهای روزنامه نگاران بر اساس نظریه سلسله مراتب نیازعای مازلو با هدف ارائه راهکارهای انگیزشی برای مدیران روزنامه ها
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62828
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه عسگری آزاد
- چکیده
- محیط کاری رسانهها با ماهیت سریع و چرخه¬ای تولید اغلب باعث ایجاد شرایط غیر معمول، توان¬فرسا و در پاره¬ای موارد آشفته برای مدیران می¬شود. روزنامه نگاری نیز از این امر مستثنی نمی-باشد؛ نبود امنیت شغلی، کمبود حقوق و مزایا و تعطیلی روزنامهها به علاوه استرسهای مرسوم حرفه روزنامه نگاری فشار زیادی را بر اصحاب رسانه وارد می¬آورد و این وظیفه مدیران رسانه است که با شناخت این دشواری¬ها برای آنها چاره¬ای بیاندیشند لذا انجام تحقیقاتی که نیازهای روزنامه نگاران را مشخص کند، اولویت آن¬ها را دسته بندی نماید و بتواند راهکارهایی را برای افزایش انگیزش در بین روزنامه نگاران ارائه دهد، ضروری است. پژوهش حاضر بر مبنای نظریه سلسله مراتب مازلو انجام شده است، دلیل انتخاب این نظریه آن است که از نظر تحقیقات علمی، عملی-ترین طبقه بندی نیازها را ارائه می¬دهد و از جامعیت و انعطاف لازم برخوردار است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه روزنامه نگاران، دبیران روزنامه و مدیران روزنامه¬های تهرانی که در روزنامه-های غیر وابسته به دولت مشغول به کار هستند. از بین روزنامه¬های سراسری روزنامه شرق، بهار و اعتماد به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد که مجموع تعداد روزنامه نگاران شاغل در این سه روزنامه برابر با 111 نفر است. به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استاندارد ارزیابی سلسله مراتب نیازها بر اساس نظریه مازلو استفاده گردیده است. بر اساس یافته-های پژوهش روزنامه نگاران بدون در نظر گرفتن تحصیلات، جنسیت و سابقه کاری در مجموع اولویت سطوح نیازهای خود را بدین شرح اعلام کردند: 1. نیازهای تعلق اجتماعی 2. نیازهای احترام 3.نیازهای اساسی، 4. نیازهای خودشکوفایی و 5. نیازهای امنیت. یافته¬های این تحقیق ارتباط معناداری را میان سابقه کاری, سطح تحصیلات با سطوح نیازهای روزنامه نگاران نشان داد. اما ارتباط معناداری میان جنسیت, وضعیت تاهل با سطوح نیازهای روزنامه نگاران یافت نشد. کلید واژه¬ها: نیاز، انگیزش، روزنامه نگاران، سطوح نیازهای مازلو.
- Abstract
- The purpose of this research is Identify the needs of journalists, to thereby enable them to prioritize strategies for increasing motivation to provide media manager. The study population included all of journalists, newspaper editors and senior journalists at Tehran , non-government daily work .The Shargh newspaper, Bahar and Etemad is chosen as the sample of research. Based on the research journalists, regardless of education, gender and experience in all priority levels to determine their needs and stated as follows: 1. Needs of the community belong to the highest level, 2. Respect needs 3. First Needs, 4. And self-actualization needs 5. Security requirements are in the next level. The findings of this study showed a significant relationship between work experiences, education level of journalists' needs. Key words: Needs, motivation, journalists, levels of Maslow's needs