بررسی اثر بخشی روش بارش مغزی در مهارتهای بیان نوشتاری دانش آموزان آهسته گام دوره پیش حرفه ای
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57517
- تاریخ دفاع
- ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمد قاسمخانی
- استاد راهنما
- علی اکبر ارجمندنیا
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش بارش مغزی، در مهارتهای بیان نوشتاری دانش آموزان آهسته گام دوره پیش حرفه ای در محدوده سنی 15 تا 20 سال انجام شد. برای این منظور از روش نیمه آزمایشی و طرح گروه کنترل نابرابر استفاده شد. جامعه مورد بررسی پژوهش حاضر، عبارت بود ازکلیه دانش آموزان آهسته گام پسر دوره پیش حرفه ای شهرستان اراک در محدوده سنی 15تا 20 سال . نمونه پژوهش شامل 15 نفر از دانش آموزان پسرآهسته گام دوره ی پیش حرفه ای شهر اراک بود که با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی A وB و یک گروه گواه تقسیم شدند. موضوع آموزش برای گروه آزمایشی A، با موضوع پیش آزمون و پس آزمون هماهنگ، و برای گروه آزمایشی B ، متفاوت بود. ابزار انجام پژوهش در پیش آزمون و پس آزمون یک آزمون محقق ساخته بودکه شامل یک موضوع انشا بود. پس از انجام پیش آزمون، در طی 10 جلسه یک ساعته، متغیر مستقل( روش بارش مغزی) به اجرا در آمد که موضوعات آموزشی برای هریک از گروه ها متفاوت بود وسپس یک پس آزمون از تمامی نمونه به عمل آمد و نتایج حاصل بر مبنای هفت شاخص( تعداد کل واژگان بکار برده شده، تعداد کل جملات نوشته شده، تعداد کل جملات صحیح مرتبط با موضوع، تعداد ایده های جدید، تطابق فعل با فاعل، جمله بندی درست و استفاده از واژگان انتزاعی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها، از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری MANCOVA استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که اثر بخشی روش بارش مغزی، در مهارتهای بیان نوشتاری دانش آموزان آهسته گام دوره پیش حرفه ای در محدوده سنی 15 تا 20 سال، از لحاظ آماری معنادار نیست، به عبارت دیگر آموزش روش بارش مغزی، منجر به بهبود مهارت های بیان نوشتاری دانش آموزان آهسته گام دوره پیش حرفه ای درمحدوده سنی 15تا 20سال نشده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به محدودیتهای شناختی دانش آموزان آهسته گام دوره مهارتهای پیش حرفه ای در محدوده سنی 15 تا 20 سال، آموزش روش بارش مغزی با توجه به مدت و تعداد جلسات و نوع آموزشهای داده شده، در بهبود مهارتهای بیان نوشتاری این گروه از افراد تأثیر معناداری ندارد. کلید واژه ها: بارش مغزی، مهارتهای بیان نوشتاری، دانش آموزان آهسته گام
- Abstract
- This study examined the effectiveness of brainstorming techniques in written expression skills slow-paced prevocational students, aged 15 to 20 years. For this purpose, the quasi-experimental control group design was used. The statistical universe of present study is all slow-paced student in prevocational male aged 15 to 20 years, the city of Arak.The sample included 15 male students slow-paced in preprevocational period in city of Arak, which were selected by accesible sampling method and randomly divided into two experimental groups and one control group. Training for groups A, consistent with pre-test and post-test for group B, was different.The pre-test and post-test survey instrument was a researcher. After the pre-test, the independent variable(Brainstorming method) was conducted over 10 one-hour sessions, the topics were different for each group and then a post-test was performed on all sample , And results based on seven indicators (total number of words used, the total number of words written, the total number of correct sentences related to the topic, the number of new ideas, subject verb agreement, correct wording and use of abstract words) Analysis were analyzed. For statistical analysis, MANCOVA was used to test multivariate analysis of covariance .The results showed that the effectiveness of brainstorming techniques, and skills of written expression of slow-paced pre-professional students, aged 15 to 20 years, the not significant, In other words, teaching brainstorming techniques, resulting in improved student writing skills to express the slow-paced pre-professional age range is 15 to 20 years. So it can be concluded that the slow-paced of the limitations of cognitive skills, Prevocational student aged 15 to 20 years, The duration and number of sessions and tutorials given brainstorming way to improve the teaching skills of written expression these groups have no significant impact. Keywords: brainstorming, skills written expression, slow-paced student