عنوان پایان‌نامه

تصحیح، و ترجمه و شرح رساله در ابصار اثر غیاث الدین منصور دشتکی در مقایسه با آراء کتاب بصائر فی علم المناظر کمال الدین فارسی




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2274ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65293
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    ایرج نیک سرشت

    در این رساله به تصحیح، ترجمه و شرح و تحلیل «رساله در ابصار» نوشته ی غیاث الدین منصور دشتکی (866- 948 ق) و مقایسه آن با کمال الدین فارسی پرداخته شده است. موضوع این رساله چنان که از نامش پیداست، پیرامون رؤیت و چگونگی آن است. «رساله در ابصار» به نقل از غیاث الدین از یک مقدمه، دو مقاله ویک تکمله ترکیب یافته است، لیکن رساله ناقص مانده و مقاله ی دوم و تکمله به اتمام نرسیده است. لذا تنها یک مقدمه و یک مقاله دارد. مقدمه خود در چهار فصل تنظیم شده و مقاله در موضوع رنگین کمان و هاله است. غیاث الدین منصور دشتکی نه به عنوان یک عالم علوم طبیعی، بلکه به عنوان دانشمند جامع علوم عصر خود، که عمده ی فعالیت هایش بر بحث های فلسفی و کلامی است باید در نظر گرفته شود. از این منظر وی گرچه به اختصار و گذرا به بحث های مطرح شده در رساله اش پرداخته، ولی نحوه ی بیان و توضیحات وی، و نکته سنجی ها و دقتش در بیان مطالب، حکایت ازعمق فهم و تسلط او، اطلاعات وسیع او از دانش نورشناسی تا زمان خودش و اشراف او بر منابع علمی و آثار پیشینیانش دارد. هرچند دشتکی بیشتر متأثر از ابن سیناست، ولی با آراء ابن هیثم، قطب الدین شیرازی و کمال الدین فارسی نیز آشناست و از آراء آنان در بیان مطالب بهره برده است. وی همچنین به دلیل شرحی که بر «هیاکل النور» سهروردی نگاشته، متأثر از آراء وافکار وی نیز می باشد، لیکن در این رساله، همانند روش دانشمندان علوم طبیعی به مقوله ی نور و رؤیت پرداخته، و اثری ازتفکرات اشراقی درآن دیده نمی شود.
    Abstract
    In this thesis, it have been engaged in correction, translation, description and analysis " Resale dar ebsar" writing by Ghiyasedin mansoor dashtaky(866-948 gh)and comparison with kamaledin farsi. Subject of this thesis is about vision and its quality . "Resale dar ebsr "the transportation of Ghiyasedin has combined of a introduction two articles and one note. Also the thesis has been incomplete and second article and note has been not perfect. Also it has an article and a introduction. Introduction is regulated in 4 chapter and article is about Rainbow and Halo. Ghiyasedin mansoor dashtaki should intend as self- general sciences scholar but not as a scholar of natural sciences that total of his action are philosophical and lingual discussion on the basis of him, he engaged in suggested discussions in thesis but the method of his expression and explanations, and perspicacities and his precision in expression of topics, indicate depth of his understanding and domination, extensive information of photology knowledge until self time and scientific sources and ancestors signs. Although Dashtaky influenced by Ebn sina but he is familar with opinions of Ebn haytham, Ghotbedin shirazi and Kamaledin farsi and he take profit of their opinions that has been described in self position. And although because of description in Hayakel-alnoor of Sohravardy he influenced his opinion and thinkings but he engaged in category of light and vision at this thesis, like the method of natural sciences scholars and there is no trace of spiritual thinkings. Key word: Dashtaky- Shiraz school - vision- Relection- Refraction- Colour- kamale din farsi -Rainbow-