عنوان پایاننامه
عوامل موثر بر اعتماد در تجارت الکترونیک
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62411
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سوده دوروش
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- اعتماد یک عامل حیاتی در بسیاری از تراکنش¬های اجتماعی است. در محیط تجارت الکترونیک خصوصیاتی مانند عدم قطعیت،گمنامی،عدم کنترل و فرصت¬های بالقوه¬ی جالب توجه¬تری نسبت به محیط معمولی وجود دارد. بنابراین اعتماد یکی از مهمترین عوامل برای تسهیل تجارت الکترونیک به شمار می¬رود. در این پژوهش با استفاده از مرور ادبیات و سایر منابع معتبر، عوامل پیشنهادی موثر بر اعتماد در تجارت الکترونیک نوع C2C استخراج گردید. عوامل پیشنهادی در سه قسمت عوامل موثر بر اعتماد به محیط وب، عوامل موثر بر اعتماد به واسطه و عوامل موثر بر اعتماد به فروشندگان تقسیم بندی شده¬اند. در ادامه عوامل مزبور با استفاده از تحقیق پیمایشی با استفاده از نظرات خبرگان، مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی اقدام به شناسایی و برقراری ارتباط با از خبرگان حوزه تجارت الکترونیک نوع C2C نموده و با استفاده از پرسشنامه نسبت به ارزیابی عوامل پیشنهادی، اقدام لازم بعمل آمد. بر اساس تحلیل های صورت گرفته (آزمون نسبت و میانگین)، در میان عوامل موثر پیشنهادی تایید عامل سوم و تضمین ساختاری به عنوان عوامل موثر بر اعتماد به محیط وب، تایید عامل سوم، ادراک از کیفیت وب سایت، سهولت استفاده، امکان تماس با واسطه، وجود انجمن، برند واسطه، بزرگی و تنوع محصولات و امنیت وب سایت به عنوان عوامل موثر بر اعتماد به واسطه و تایید عامل سوم، مقیاس فروش، امکان تماس با فروشنده، انجمن و اعتبار فروشندگان، با 95% اطمینان مورد تائید خبرگان، قرار گرفت.
- Abstract
- Trust is a critical factor in many social transactions. In electronic commerce there are characteristics such as uncertainty, anonymity, lack of control and more interesting potential opportunities more than the typical environment .So trust is recognized as one of the most important factors for facilitating e-commerce. In this study, using literature review and other sources, the proposed factors influencing trust in C2C e-commerce were extracted. Proposed factors are compartmented in three parts, trust toonline environment, websites and sellers, followed by an empirical research on antecedents of three types of trust. Consequently, the proposed influencing factors evaluated by survey research. By snowball technique, experts in C2C e-commerce have been determined and questionnaire has been used to evaluate proposed influencing factors. Based on statistical analyzes (Binomial and Mean tests), among proposed influencing factors third party recognition, perceived quality of website, ease of use, contact with intermediary, community, brand of intermediary, size and variety of products and security of website as factors influencing trust to intermediary and third party recognition, contact with sellers, community and sellers’ reputation as factors influencing trust to sellers have been accepted in 95% confidence. Keywords: Trust, C2C, E-Commerce