عنوان پایاننامه
ارائه چارچوبی مفهومی برای تدوین نقشه جامع دانش سازمان ها
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68095
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مجتبی آقاجان تبارمقری
- استاد راهنما
- مهدی شامی زنجانی
- چکیده
- در چند دهه اخیر توجه پژوهشگران به نقشه دانش به عنوان یک نماینده بصری دانش سازمان که در فرآیندها و فناوری های مختلف مدیریت دانش کاربرد دارد، جلب شده است، اما ابهامات موجود در این حوزه امکان بهره گیری اثربخش از آن را کاهش داده است. به دلیل وجود چهار رویکرد متمایز در حوزه نقشه دانش، ارائه چارچوبی جامع که با درنظر گرفتن تفاوت های ذاتی هر یک از رویکرد ها و توجه به همه منابع دانشی سازمان، به تدوین نقشه دانش یک سازمان بپردازد ضروری است. پژوهش های این حوزه یا به سراغ رویکرد خاصی از نقشه دانش رفته اند و از سایر رویکرد ها غافل شده اند یا به کلی گویی پیرامون هر چهار رویکرد بسنده کرده اند. این پژوهش به دنبال دستیابی به چارچوبی جامع برای تدوین نقشه های دانش سازمان است تا از ابهام ها و ضعف های موجود در این حوزه بکاهد. به همین منظور پس از مرور ادبیات پژوهش، چارچوبی متشکل از 6 مرحله و 35 گام (با احتساب تمامی رویکردها) تدوین شده است. چارچوب پیشنهادی این پژوهش نه تنها نگاهی جامع به تمامی رویکردهای موجود در تدوین نقشه دانش خواهد داشت بلکه به هر یک از این رویکردها نیز توجه می کند. چارچوب پیشنهادی با استفاده از نظرسنجی خبرگان به طور کمی اعتبارسنجی شد و پس از تایید در یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات برای تدوین نقشه جامع دانش به کار گرفته شد که نتیجه آن تدوین نقشه های دانش در دو رویکرد مفهومی و شایستگی می باشد.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد