عنوان پایاننامه
بررسی نقش مهارت های ارتباطات بین فردی بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5575;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59564
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه اسکوهی
- استاد راهنما
- سیدحمید موحدمحمدی
- چکیده
- دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشاورزی با کارکردهای آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی تأمین کننده نیروی انسانی مورد نیاز برنامه های توسعه تلقی می شوند و نقش قابل ملاحظه ای در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر کشوری ایفا می کنند. بنابراین، نظام آموزش عالی کشاورزی برای تداوم نقش مثبت و سازنده خود با توجه به شتاب تغییرات در بخش های مختلف جامعه، باید اعضای هیأت علمی خود را در تولید دانش(پژوهش)، انتقال دانش(آموزش) و اشاعه آن(خدمات اجتماعی) توانمند سازد. با توجه به اهمیت و نقش مهارت¬های ارتباطی از جمله مهارت¬های ارتباطات بین-فردی، شواهد تجربی نشان¬دهنده ضعف مطالعاتی در خصوص نقش مهارت¬های ارتباطی بر عملکرد علمی اعضای هیأت علمی می-باشد. از این¬رو، پژوهش حاضر به¬منظور بررسی نقش مهارت¬های ارتباطات بین¬فردی برعملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه بود(120N=). با استفاده از نمونه¬گیری در دسترس، تعداد 98 نفر از آن¬ها برای مطالعه انتخاب شدند(98n=). ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه¬ای بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان مهارت¬های ارتباطات بین¬فردی و اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید گردید. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم¬افزارهای SPSSWin18 و LISREL6.6 انجام شد. نتایج مدل¬سازی معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که مهارت¬های ارتباطات بین¬فردی به¬ترتیب با ضریب تبیین77/0 و 71/0اثر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی مورد مطالعه داشت. نتایج نشان داد که وضعیت موجود مهارت-های ارتباطات بین¬فردی و عملکرد آموزشی و عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه مورد مطالعه، ضعیف بود. در نهایت، به¬منظور ارتقای عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی کشاورزی و منابع طبیعی بر مبنای حاصل از پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی در جهت کمک به سیاست-گزاران، مدیران و برنامه¬ریزان نظام آموزش عالی کشاورزی ارایه گردید.
- Abstract
- Agricultural higher education system should enable their faculty members in the production of Research, Education and Social service, because of the rapid changes take place in various sectors of society and continuing these systems, Positive and constructive role. In this Research, despite the importance of communicational factors especially the ICSs in the performance of individuals in the organizations, empirical evidence are demonstrated the weakness or studies regarding the role of communicational factors on the academic performance of faculty members. The present study was carried out to investigate the role of ICSs in the research and EP of faculty members in Sari University of Agricultural & Natural Resources Sciences. The statistical population of this research was consisted of all faculty members in the University of Agricultural and Natural Resources Sciences(N=120). Using Convenient Sampling method(N=98).The main instrument in this study was questionnaire which its validity was confirmed by the panel of Faculty members of agricultural Extension in UT and its reliability was confirmed by Cronbach,s Alpha coefficient and composite reliability. Data were analyzed by SPSSWin18 and LISREL software in two parts of descriptive and inferential statistics. The results of research showed that the present status of the ICSs and EP of faculty members in Sari University of Agricultural & Natural Resources Sciences was moderate and their RP was weak. Results of structural equation modeling showed that the ICSs with coefficient of determination 0.77 had positive and significant effect on the EP and with coefficient of determination0.71 had positive and significant effect on the RP of faculty members in this society. Finally, based on the results of the study, in order to improve the research and EP of faculty members of agricultural higher education system, a number of recommendations and guidelines for higher agricultural higher education systems, Planners and policy makers were presented.