بررسی نقش رسانه ملی در توسعه و ترویج اخلاق حرفه ای در بین کارگزاران از منظر اسلام.مورد مطالعه: مدیران و معاونان شهرداری قم
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65958
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مرجان کمالیان
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- یکی از موضوعات حیاتی که جامعه ما به آن نیاز دارد، توجه و پایبندی بیشتر به اخلاق است. حسن و قبح اخلاقی، از اولین مسائل فکری بشر بوده و آرمان «اخلاق مند کردن اعضای جامعه» همیشه یکی از دغدغه¬های اصلی متفکران اعصار مختلف به شمار آمده است. به همین دلیل، همواره در کتب و اسناد (تاریخی) مسائل و موارد اخلاقی به انحاء گوناگون منعکس گردیده است. توجه به مسأله اخلاق و به ویژه اخلاق حرفه¬ای در میان کارگزاران در جوامع دینی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر رسانه یکی از عوامل موثر برتوسعه و ترویج اخلاق است در واقع هنگامی که از مسئولیت رسانه¬ها در قبال اخلاق در جامعه سخن می¬گوییم ضرورت اهتمام رسانه¬¬ها به تربیت اخلاقی جامعه و بروز فضایل اخلاقی مدنظر قرار می¬گیرد. بنابراین با توجه به مطالب موجود در این پژوهش بدنبال این هستیم که آیا رسانه ملی بر اخلاق حرفه ای کارگزاران بر مبنای اسلام تاثیر گذار خواهد بود؟ برای انجام این امر از روش تحقیق کمی و از نظر نحوه گردآوری داده¬ها از تحقیقات توصیفی–همبستگی استفاده شده است. در این تحقیق جهت گردآوری اطلاعات برای تدوین مبانی نظری از منابع کتابخانهای و سایت-های اطلاعاتی و پایگاه¬های علمی بهره گرفته می¬شود و در بخش میدانی به منظور جمع آوری داده-ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و معاونان شهرداری قم (شهرداری مرکز و شهرداری مناطق 8 گانه قم) انتخاب شده¬اند. در این تحقیق از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای یا خوشه¬بندی استفاده می¬شود. تحلیل¬های بکار گرفته با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمرینوف (برای تشخیص نرمال بودن توزیع داده¬ها)، آزمون پیرسون(برای تشخیص رابطه بین دو بعد) و آزمون میانگین و آزمون فریدمن(برای تشخیص میانگین رتبه¬بندی متغیرها) صورت می گیرد. بطور کلی نتایج بررسی فرضیات اصلی و فرضیات فرعی آنها حاکی از آن است که بین تمامی نقش¬های رسانه ملی و همه مولفه¬های اخلاق حرفه¬ای کارگزاران در شهرداری قم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین بین نقش فرهنگ¬سازی رسانه ملی و اخلاق حرفه¬ای کارگزاران رابطه وجود دارد. بین نقش آموزشی رسانه ملی و اخلاق حرفه¬ای کارگزاران رابطه وجود دارد. بین نقش سرگرم کنندگی رسانه ملی و اخلاق حرفه¬ای کارگزاران رابطه وجود دارد و بین نقش اطلاع رسا
- Abstract
- One of the vital issues in our society is an emphasis and commitment to ethics. Moral good and bad are of the first human intellectual issues and the ideal to "moralize every members of the society" has been always a main concern among intellectuals in different eras. Thus, moral issues have been reflected in different forms in books and historical documents. Considering moral issues and particularly officials’ professional ethics in a religious society is a very important issue. On the other hand, media have a key role in developing and promoting morality and talking about the media responsibility in case of how to promote morality in a society, the necessity of media commitment to morally educate the society and flourish the moral privileges emerges. So, considering the current contents in this research we would like to answer this question: has national media any effect on the officials’ professional ethics based on Islamic teachings? In so doing, we used a quantitative research method and the data were gathered based on descriptive-correlational methods. In order to shape the theoretical framework the library resources, information websites and scientific databases were explored. The Sample population include all of the Qom municipality managers and deputies (all from the central office and the 8th district). The data were analyzed by Kolmogorov–Smirnov test(to recognize the normal distribution), Pierson test (to recognize the relation between two aspects) and average and Friedman tests (to recognize the average of variables ranking). Generally, the results show that there is a positive and meaningful relation among all national media roles and all elements of professional ethics (among Qom municipality officials). There is a relationship between educative role of national media and officials’ professional ethics. There is a positive and meaningful relationship between entertaining role of national media and officials’ professional ethics and also, between information role of national media and officials’ professional ethics. Keywords: Professional Ethics, Officials, National Media, Islam, Qom