بررسی و تدوین استراتژی قیمت با نرخ ثابت جهت هماهنگی تصمیمات مربوط به مدیریت موجودی و قیمت گذاری محصول برای یک زنجیره تامین خرده فروشی - تولید کننده
- رشته تحصیلی
- MBA- مدیریت عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 3233;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74526
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- حامد منزوی
- استاد راهنما
- محسن صادق عمل نیک
- چکیده
- در این تحقیق یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تولید کننده و یک خرده فروش مورد بررسی قرار می گیرد. در این زنجیره، خرده فروش از خط مشی مقدار سفارش اقتصادی برای مدیریت موجودی خود استفاده می کند. متغیر های مسئله عبارتند از مقدار سفارش خرده فروش، قیمت خرده فروشی و قیمت عمده فروشی. تحت این شرایط به منظور بیشینه کردن کارایی سیستم رویکرد های متمرکز و غیر متمرکز بررسی می شود. در رویکرد متمرکز سود کل زنجیره بیشینه می شود در حالیکه در رویکرد غیر متمرکز سود هر یک از اعضا بصورت جداگانه بیشینه می شود. بدین منظور تعادل های نش و استکلبرگ برای رویکرد غیرمتمرکز بررسی شده است. پس از مقایسه این رویکرد ها، سیاست افزایش قیمت با نرخ ثابت برای افزایش کارایی زنجیره به منظور هماهنگی تصمیمات موجودی و قیمت گذاری محصول پیشنهاد شده و کارایی آن از این جهت که منجر به بهبود پارتو می گردد، بررسی می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که سیاست پیشنهادی به میزان قابل توجهی منجر به بهبود کارایی کل زنجیره تامین شده است. کلمات کلیدی: هماهنگی زنجیره تامین، زنجیره تامین دو سطحی، رویکرد متمرکز، تعادل نش، تعادل استکلبرک
- Abstract
- In this research, we consider a two-echelon supply chain including one manufacturer and a single retailer. In this supply chain, the retailer uses Economic Order Quantity (EOQ) strategy for managing its inventory. The decision variables are the retailer’s order quantity, wholesale price and retail price. Under these conditions, we evaluate centralized and decentralized approaches with the aim of maximizing the system efficiency. In the centralized approach, the whole channel’s profit is maximized, however, each member’s profit is separately maximized in the decentralized approach. We examine Nash and Stackelberg games in the decentralized approach. After comparing these approaches, the Retail Fixed Markup (RFM) policy is examined for increasing channel efficiency with the aim of coordinating inventory and pricing decisions. Then the Pareto improvement feature of this policy is investigated. The results show that the proposed policy leads to considerable improvements over the channel. Keywords: Supply chain coordination, two-echelon supply chain, centralized approach, Nash game, Stackelberg game