عنوان پایان‌نامه

ارزیابی عملکرد تکنولوژی اطلاعات در سازمانها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل شبکه ای (ANP)



    دانشجو در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی عملکرد تکنولوژی اطلاعات در سازمانها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل شبکه ای (ANP)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA- مدیریت عملیات
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2529;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60717
    تاریخ دفاع
    ۱۳ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    آزاده نادری
    استاد راهنما
    عباس کرامتی

    بررسی میزان اثر فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان‌ها تاکنون موضوع بسیاری از تحقیقات بوده است. در این پژوهش قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم که کاربرد فناوری اطلاعات از طریق اثرگذاری بر چه عواملی باعث ارتقای عملکرد سازمان می‌شود، در این رابطه درجه اهمیت هر یک از بخش‌های فناوری اطلاعات چقدر است و نیز کدام بخش سازمان اثرپذیرتر است. برای پاسخ به این سوالات، پس از مشخص نمودن عواملی که کاربرد فناوری اطلاعات از طریق آنها بر عملکرد اثر می‌کند، به تعیین وزن و درجه اهمیت هر یک از این عوامل با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره و به طور خاص روش تحلیل شبکه‌ای (ANP) پرداخته شد. از آنجا که فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع سازمانی استاندارد، مورد استفاده بسیاری از سازمان‌ها قرار می‌گیرد، به تنهایی نمی‌تواند منبع مزیت رقابتی پایدار باشد، ولی با قرار گرفتن در کنار دیگر منابع سازمانی مکمل، از طریق اثرگذاری بر فرآیند‌های سازمان، توانمندی‌هایی ارزشمند، کمیاب و غیرقابل تقلید توسط رقبا ایجاد می‌کند، که این توانمندی‌ها باعث بهبود عملکرد سازمان می‌شوند. پس از گسترش مدل شبکه‌ای مسئله و انجام مقایسات زوجی بین عناصر با استفاده از داده‌های سه شرکت در صنعت بیمه، توسط تیمی از کارشناسان این حوزه، به این نتیجه رسیدیم که از میان منابع فناوری اطلاعات، منابع انسانی فناوری اطلاعات و سپس سیستم‌های نرم‌افزاری دارای بیشترین اثر بر خروجی می‌باشند و در این میان بیشترین تاثیر کابرد فناوری اطلاعات بر فرآیند ارتباط با تامین‌کنندگان و مشتریان، به عنوان دو فرآیند کلیدی در صنعت بیمه، می‌باشند. در واقع این دانش تخصصی منابع انسانی فناوری اطلاعات است که از طریق ارتقای سطح منابع فناوری اطلاعات سازمان، باعث بهبود فرآیند‌ها و در نتیجه ایجاد توانمندی‌های ارتباط با تامین‌کنندگان و مشتریان می‌شود، که این توانمندی‌ها بیشتر باعث بهبود عملکرد سازمان از بعد مالی و سپس مشتری و فرآیندهای داخلی می‌شود. کلید واژه: کاربرد فناوری اطلاعات، عملکرد سازمان، تحلیل شبکه‌ای، دیدگاه منبع محور
    Abstract
    Information technology has been increasingly implemented and used in organizations. However, research on whether IT can increase productivity in organizations has generated mixed results.In this study, we intend to answer these questions: what factors influence the relationship of information technology and firm performance and which aspects of information technology has greater effect on firm performance. To answer these questions, in first step this research proposes an integrated framework, in which, important organizational factors (i.e., resources and processes) that influence the relationship between IT and firm performance are identified and linked, and then weight and the degree of importance of each aspects are measured using Multi Criteria Decision Making methods and specifically network analysis process (ANP).Therefore, IT, as a standard organizational resource used by a majority of companies, could not be regarded as a source of sustainable competitive advantage by itself. However, when it is combined with complementary organizational resources, it will positively influence organizational processes, which in turn develop valuable, rare, and inimitable capabilities that can improve firm performance. After the expansion of the network model and doing pairwise comparisons between elements using data from three companies in the insurance industry by a team of experts in this field, we found that: 1) among IT resources, human IT resources and then IT applications have greatest effect on output, 2) supplier and customer relation processes, as two key processes in the insurance industry, receive most effects from IT than other processes. In fact the knowledge of IT human resources through influencing processes, lead to improving in supplier and customer relation capabilities that increase financial performance. These factors are critical to the effectiveness of IT in a company and should be considered by managers when making investment decisions in order to improve the firm’s performance. Keywords Information technology; Firm performance; Resource based view; Analytic network process approach (ANP).