عنوان پایان‌نامه

توسعه مدل یکپارچه موجودی - قیمت گذاری تحت سیاست مدیریت موجودی توسط فروشنده برای کالاهای فاسد شدنی



    دانشجو در تاریخ ۰۹ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "توسعه مدل یکپارچه موجودی - قیمت گذاری تحت سیاست مدیریت موجودی توسط فروشنده برای کالاهای فاسد شدنی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2461;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60195
    تاریخ دفاع
    ۰۹ شهریور ۱۳۹۲

    در سال های اخیر به دلیل پیشرفت فناوری ، بازارهای رقابتی شدید و مشتریان سخت گیر تعیین سیاست کنترل موجودی مناسب وقیمت فروش بهینه برای کالاهای مختلف همواره یکی از موضوعات اصلی تحقیقات علمی و صنعتی به شمارآمده است. اهمیت موضوع زمانی پررنگترخواهد شد که کالای مورد نظر فاسدپذیر باشد. در گذشته سیاست موجودی و قیمت گذاری کالا 2 بخش از هم جدا بودند ، اما امروزه دیگر نمی توان به مدل های سنتی و قدیمی اکتفا کرد. و باید از مدل های ترکیبی برای رسیدن به حداکثر سود استفاده کرد.سیاست کنترل موجودی توسط فروشنده یکی از راه کارهایی است که با ایجاد هماهنگی بین اعضای زنجیره تامین عملکرد زنجیره را بهبود می بخشد.در این تحقیق 2 مدل اصلی تحت سیاست کنترل موحودی توسط فروشنده همراه با قیمت گذاری کالاهای فاسد شدنی ارائه می شود. 1-قیمت گذاری و کنترل موجودی به صورت توام تحت سیاست کنترل موجودی توسط فروشنده برای کالاهای فاسدشدنی آنی با در نظر گرفتن کمبود 2-قیمت گذاری و کنترل موجودی به صورت توام تحت سیاست کنترل موجودی توسط فروشنده برای کالاهای فاسدشدنی غیرآنی با در نظر گرفتن کمبود هدف از ارائه مدل ها تعیین مقدار بهینه قیمت ، زمان بهینه بازپرسازی و اندازه سفارش است ، تا بدین وسیله سود حداکثر شود. بنابراین بعد از ارائه مدل ها نشان داده می شود که در هر قیمتی ، زمان بازپرسازی یگانه و بهینه است. سپس ثابت می شود که با در دسترس بودن زمان بهینه بازپرسازی ، تابع هدف ، تابعی مقعر از قیمت است و مقدار بهینه آن موجود است. در ادامه برای مدل ها الگورتمی ساده جهت به دست آوردن متغیرهای مدل بیان می شود و درانتها ، مثال عددی برای تشریح مدل و الگوریتم ارائه می گردد. چارچوب پژوهش بدین گونه است که در فصل اول مقدمه و کلیات پژوهش بیان می شود.در فصل دوم مبانی نظری و مرور ادبیات پژوهش بیان خواهد شد.فصل سوم به عنوان فصل اصلی پژوهش به ارائه مدل های ذکر شده در بالا اختصاص دارد . در فصل چهارم مثال عددی بیان می شود.در نهایت در فصل پنجم نتیجه گیری پژوهش ارائه می شود و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی بیان خواهد شد.
    Abstract
    Over the recent years due to technological development, highly competitive markets, strict customers, determining a sufficient inventory managemnt and an optimal selling price for differnt goods has constantly been a crucial subject of many scientific and industrial reasearches. One can understand the significance of the matter when the goods are spoilable. Todays, it would be impossible to solely rely on old and conventioanl models. Therefore, using hybrid models to reach to the maximum benefit is necessary. Inventory management policy by the seller is one of the approaches which, through creating coordination between supply chain members, enhances the performance of the chain. In this experiment, two main models with and without inventory control policy by the seller along with pricing the spoilable goods are presented: * Pricing and controlling of the inventory in a combined way based on inventory managment policy by the seller for instantly spoilable goods considering time limitation and time-dependent demand * Pricing and controlling of the inventory in a combined way based on inventory management policy by the seller for not-instantly spoilable goods considering time-limitation and time-dependant demand The purpose of presenting the models is to determine the amount of the optimal price, the optimal time of refilling and the amount of order so that we can maximize the benefit. Therefore, having presented the models, we will deduce that, in any price, the time of refilling is optimal and unique. Then it will be demonstrated that with availability of optimal time of refilling, the objective function is a concave function of price and its optimal amount is also available. Finally, numerical example is presented to clarify the model and a comparison of the two models of with and without inventory management policy by the seller will be made. The framework of the experiment is like this: in the first chapter introduction and the general purpose of the experiment is presented. The second chapter presents the theoretical ideas and a literature review of the works being done in the field. The third chapter presents the introdced models. Finally in the last chapter, a conclusion will be made and some suggestions for further experiments will be presented.