عنوان پایاننامه
حقیقت و محدوده حسن معاشرت زوجین به عنوان واجب شرعی و وظیفه قانونی
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001677;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59425
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- نیره نظری
- استاد راهنما
- محمدرسول آهنگران
- چکیده
- چکیده این پژوهش به " اصل معاشرت به معروف زوجین درمحدوده واجب شرعی و وظیفه قانونی" پرداخته است. قرآن کریم، "معاشرت به معروف" را، اصلی حاکم بر روابط زوجین می داند که صریحاً در آیه 19 سوره نساء تحت عنوان «عاشِروهُنَّ بالمَعروف» بیان شده است. همچنیندر ماده 1103 قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند». معاشرت به معروف از جمله موضوعاتی است که در فضای خانواده باید به آن اهتمام بیشتری ورزید، دلیل اهمیت آن، این است که معاشرت به معروف وظیفه ای است متقابل که بر تمامی روابط زوجین سایه افکنده است و ضابطه و ملاک در تعیین حقوق و تکالیف آنها می باشد؛ همچنین واژه"معروف"، از جمله واژه هایی است که همواره از سویی در معنای آن وضوح و بداهت به چشم می خورد و از سویی دیگر، به دلیل عام بودن و یا نیاز به احاطه بر معرفت انسانی آن در اجتماع سالم دینی، از نوعی ابهام و پوشیدگی برخوردار است، لذا شفاف سازی در این زمینه برای زوجین و در نهایت، ثبات و تحکیم خانواده،امری لازم و ضروری است. این پژوهش، بعد از توضیح واژگانی از جمله معاشرت، معروف و عرف، به بررسی و تبیین معاشرت به معروف در عرف عقلا، قانون، قرآن و روایات پرداخته است و مصادیق حسن معاشرت، احکام مستنبطه از آیه شریفه توسط فقها، بیان گردیده است. همچنین با توجه به آیه 19 سوره نساء(و عاشِروهُنَّ بالمعروف) و دیگر آیاتی که همگی حاکی از تأکید بر معاشرت به معروف زوجین و نهی از سوءمعاشرت آنان می باشد، به رفع شبهه موجود در آیه 34 سوره نساء(واضرِبوهُنَّ) پرداخته است و بیان می دارد که این آیهبا موضوع معاشرت به معروف هیچ گونه تعارضی ندارد. واژگان کلیدی: اصل معروف، احکام شرعی مستنبطه،زوجین، عرف،معاشرت به معروف، وظیفه ی قانونی.
- Abstract
- Abstract This research has considered “the principle of couples’ association to known) well behaving( in the limit of religious obligation and legal duty”. holy Quran conciders “association to known” as a dominant principle on couples’s relationships which have been expressed explicitly as “ Asherohonna belmarof”the 19th verse of sorah Nesa. Also, it has come in the 1103 article of civil law that: “couples have to behave well with each other”. Association to known is asubjectwhich needs to attemp more in family. The reason of its importance is that association to known is a mutual duty which has cast shadow on all couples relationships and is criterion in determining their rights and duties. In addition, the word well is awordwhich on one hand there is always clearness and obviousness in its meaning and on the other hand, because of being custom and need of surrounding on its human knowledge in sound religious community, has a kind of ambiguity and vagueness. So, clarifying in this field for couples and finally consistency and consolidation of family is essential and necessary. After explaining words includingassociation , well and custom, this research has studied and explained the association to known in the wise custom, law, Quran and traditions and has been expressed meanings of goodness association, deduced commands from verse by the jurists. Also, according to the 19th verse of sorah Nesa (Va asherohonna belmarof) and other verses which all of them signify emphasis on couples’ association to known and forbid their disassociation) badly-behaving( , it resolves present doubts in Nesa sorah’s 34th verse)vazribohonna) and represents that this verse doesn’t have any conflict with subject of association to known. Key words: Principle of known )well(, deduced religious commands, couples, custom, association to known) well behaving(, legal duty.