عنوان پایان‌نامه

تطهیر و مراتب آن از دیدگاه مفسران فریقین



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تطهیر و مراتب آن از دیدگاه مفسران فریقین" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001682;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59927
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    علی اندیده
    استاد راهنما
    فتح اله نجارزادگان

    چکیده معنای طهارت پاکیزگی و تطهیر پاک کنندگی است. تطهیر درآیات گوناگون قرآن به ‌لحاظ روش، موضوع، مصداق و مراتب، دسته بندی می‌شود. تطهیر به لحاظ روش به دو گونه اعطایی و اکتسابی تقسیم می‌شود. تطهیر تکوینی بدون واسطه از سوی خدای متعال اعطاء می‌شود و تخلف ناپذیر است. گاهی این تطهیر مستلزم وجود پلیدی در محل تطهیر نیست بلکه به معنای ایجاد طهارت در شیء همزمان با پیدایش آن است. خداوند در تطهیر اکتسابی یا تشریعی با تشریع و جعل قانون انجام کارهایی را از انسان طلب می‌کند که تخلف و عصیان از آن‌ها ممکن است. این تطهیر ممکن است برای زدودن پلیدی باشد و در قرآن به منزله تعلیل یا شرط برای جملات ما قبل است، چون تطهیر تشریعی نتیجه اطاعت از اوامر و نواهی الهی و در حیطه اختیار انسان است. گونه‌ی تکوینی تطهیر شامل طهارت آب، صحف، نعمت‌های بهشتی و فرشتگان می‌شود. تطهیر در هرکدام از این موارد به معنای متفاوت خاص خود به کار رفته است . همچنین طهارتی ویژه به انسان‌هایی خاص اعطا شده که بالاترین مرتبه آن در آیه ‌‌33 سوره احزاب یعنی آیه تطهیر است. مصادیق این آیه دارای بالاترین مرتبه طهارت تکوینی در همه ابعاد هستند. در میان نعمت‌‌های بهشتی، رتبه تطهیر در شراب طهور از سایر نعمت‌های بهشتی بالاتر است به دلیل اینکه علاوه بر پاکی ذاتی، پاک کننده نیز هست و خداوند مستقیماً آن را به افرادی خاص با شایستگی ویژه می‌نوشاند. مطهرون در آیه 79 سوره واقعه مصداق انحصاری ندارد و شامل مصادیق گوناگون در مراتب مختلف است. تطهیر تشریعی در قرآن به لحاظ موضوع به سه دسته: تطیهر در قلمرو انسان‌ها، تطهیر بیت و تطهیر لباس تقسیم می‌شوند. تطهیر انسان‌ها مشمتل بر جسمانی ، شامل پاکی از آلودگی‌های ظاهری و طهارت شرعی یعنی وضو، غسل و تیمم است و به منزله مقدمه طهارت روحی است. تطهیر باطنی، طهارت از کفر، طهارت کبری و اصلی است و در مراتب بعدی در افکار ، اعمال و رفتار با رعایت احکام و مقررات طلاق، ازدواج و نکاح، ورود و خروج به بیوت پیامبر (ص)، انجام صدقه و زکات، دوری از فواحش و به‌طورکلی امتثال اوامر و نواهی دینی، پرهیز از سیئات و انجام حسنات است که بتدریج آدمی را به مراتب بالاتری از طهارت می‌رساند. تطهیر بیت یا خانه خدا در دو بعد ظاهری و معنوی است ولی تطهیر لباس فقط از جنبه ظاهری‌ است.
    Abstract
    The purification means cleanliness. The purification is divided from the way, topic, stage, and proof view point in Quran verses. It divided into granted and acquired kinds from the view point of way. Genesis purification is given by God without any mediate, and it is not offensive. Sometimes, this purification would not require the dirt presence in the purification location, but it means cleanliness in thing simultaneous with its advent. Doing actions have been asked for human by God in acquired purification or Islamic law and law –making that offence is possible. It is possible that purification become for wiping off the dirt and it is just as condition for prior sentences in Quran, because Islamic law purification is the result of obeying God’s commands and forbidding the evil and it is in the human authority. Genesis purification include: Water purification, Quran, divine blessings and angels. The purification has been used in its different and special meaning in each of these cases. Also, the highest stage of purification is given to special humans that this highest stage is said in verse 33 of AHZAB chapter of Quran. Proofs of this verse have a highest stage of genesis purification in all dimensions. Purification stage ofpure wine (kind of divine drink) is highest stage of purification from other divine blessing, because not only it has genesis purification, but also it has the quality of purring, and special people are drank this drinking by God directly. In verse 79 of VAQEH chapter, immaculate people (MOTAHAROON) have not exclusive proof and it includes different proofs in different stage. Islamic law purification is divided into three groups from the view point of topic: purification of human, purification of house, and purification of cloth. Purification of human consist of body purification which include purity from apparent pollution and Islamic law purification which include ablutions (Wudhu), ritual immersion of the body in water and TAYAMOM (kind of ablution where there is no water), and they are just as spiritual purification. Heartfelt purificationincludes; purity from blasphemy which is the main and great purification and thought purification , action and behavior purity by observing divorce , marriage , entering and exiting the prophet’s home, alms and avoiding prostitutes and religious command and forbidding the evil, avoiding sins and doing virtues in next stage that reach human to higher stage of purification ,gradually. Purity of home or God’s house has apparent and heartfelt dimensions, but cloth purity just has an apparent aspect. Keywords: purification, purity, spiritual, apparent, genesis , Islamic law.