بررسی موانع تجاری سازی پیام های رسانه های جمعی از دیدگاه صاحب نظران ارتباطات (مطالعه موردی: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66496
- تاریخ دفاع
- ۰۶ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سعیده جعفری جاجائی
- استاد راهنما
- هاشم آقازاده
- چکیده
- سازمان¬های رسانه¬ای و از جمله رسانه¬های جمعی برای دستیابی به استقلال اقتصادی و تامین منابع مالی مورد نیاز خود نیازمند کسب درآمد هستند. امروزه کشورهای توسعه یافته بسیاری از منابع درآمدی خود را از راه رسانه¬ها تامین می¬کنند. به گونه¬ای که رسانه¬ها یکی از منابع درآمد آن¬ها محسوب می¬شود. اما در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ایران، به این امر توجه کافی نشده است. تجاری¬سازی یکی از مفاهیمی است که در حوزه مدیریت بازرگانی و بازاریابی مطرح می¬شود و می¬تواند منابع مالی لازم را برای استمرار حیات رسانه¬ها فراهم آورد. به همین دلیل بحث تجاری¬سازی در سازمان¬های رسانه¬ای ضروری می¬نماید. پژوهش حاضر درصدد آن است تا با استفاده از این مفهوم، به بررسی موانع تجاری¬سازی پیام¬های رسانه¬های جمعی در صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران بپردازد. جامعه آماری این پژوهش، کارشناسان ارتباطات و رسانه هستند که به صورت مطالعه موردی به بررسی دیدگاه¬های 200 نفر از کارشناسان صدا و سیمای جمهور یاسلامی ایران پرداخته شد. داده های جمع آوری شده از پرسشنامه توسط آزمون های کولمگروف، اسمیرونوف، دوجمله ای و آزمون فریدمن و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهد که عدم وجود فناوری پیشرفته، عدم اتخاذ خط مشی بازاریابی، عدم اجرای مناسب، عدم وجود سرمایه، مخاطبین، مدیران و سردبیران، تبلیغ کنندگان و حامیان مالی و مقررات و قوانین دولتی جزء موانع تجاری سازی پیام-های رسانه های جمعی به شمار می¬روند. کلید واژه ها: تجاری سازی، موانع درونی تجاری سازی، موانع بیرونی تجاری سازی، رسانه جمعی
- Abstract
- Media organization and among mass media for accessing to economic independence and supply ing financial sources are in need of acquire for their incomes. Today, developed countries supply a main section of their incomes from media. As media are considered as one of the their incomes, but in developing countries, among Iran do not pay attention to this matter. “Commercialization” is one of the concepts which is proposed for business manage ment and marketing and can supply necessary financial sources for continuity of media lives. As a reason, commercialization argument is necessary for media organization. The present research follow up by using this conception proceed to “Survey of commercialization obstacles of mass media messages in IRIB Islamic Republic of Iran”. The Statistical population of this research, are communications and media experts that as case study was discussed the viewpoints of 200 people of Broadcasting experts of Islamic Republic of Iran. Collected data from the Questionnaire by the Kolmogorov – Smirnov, Binomial and Friedman tests was analyzed by SPSS software. The finding of this research suggests that lack of tecnology, lack of marketing policy, lack of Proper implementation, lack of capital, Audiences, Managers and Editors, advertisers and sponsors and government laws are considered as impediment Commercialization of Mass media messages. Key words: commercialization, internal impedimenta of Commercialization, external impedimenta of Commercialization, mass media