مطالعه تأثیر نقد و ارزیابی های کاربران فروشگاه های اینترنتی در فروش محصولات ( مطالعه موردی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63705
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- قاسم سرافرازی
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- مصرف¬کنندگان همواره در مورد خرید به اطلاعات آشنایان و دوستان وابسته بوده¬اند. ارتباطات شفاهی و سینه به سینه (Word of mouth) از دیرباز تا کنون عامل مهمی در جهت انتخاب نوع محصول و خدمات بوده و اینترنت در این مسیر ابعاد تازه¬ای را برای ما گشوده است. انتشار نقد و نظرهای آنلاین مصرف¬کنندگان (Online ConsumerReview) در خصوص محصولات و خدمات مختلف در فروشگاه¬های اینترنتی، موجب شده ارتباطات و مشاوره¬های شفاهی و سینه به سینه در فضای مجازی نیز به صورتی گسترده متجلی شود. پژوهش¬های متعددی نیز در دنیا در خصوص نقش و تأثیر نقد و نظرات آنلاین بر فروش محصولات انجام شده است و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است. لذا با توجه به رشد سرانه مصرف اینترنت، افزایش تمایل مردم به خرید اینترنتی و عدم وجود تحقیق و پژوهش در خصوص این موضوع در داخل کشور، مسئله¬¬ی اصلی تحقیق حاضر این بود که آیا در کشور ما نیز همانند کشورهای غربی، می¬توان نقد و نظرات آنلاین مصرف-کنندگان را به عنوان یک عنصر دخیل و تأثیرگذار در فروش محصولات تلقی کرد یا خیر؟ برای این منظور از روش پیمایش استفاده کردیم. کاربران فروشگاه اینترنتی دیجی¬کالا که از فروشگاه¬¬های اینترنتی داخلی است که امکان انتشار نقد و نظرات مصرف¬کنندگان را فراهم کرده، به عنوان جامعه آماری این تحقیق، و نمونه را از بین دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه تهران که جزو کاربران این فروشگاه بودند، به صورت خوشه¬ای چندمرحله-ای انتخاب کردیم و برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می¬دهد نقد و نظرات آنلاین مصرف¬کنندگان به فاصله اندکی پس از توصیه¬های دوستان و آشنایان به عنوان دومین منبع اطلاعاتی برای خرید کالاهای دیجیتال شناخته می¬شود. نتایج دیگر تحقیق نیز نشان داد که به ترتیب میزان شهرت فروشگاه، میزان استنباط خریداران از واقعی بودن نظرات، کیفیت بخش نقد و نظرات در فروشگاه اینترنتی و همچنین آگاهی خریداران از رتبه سایت فروشگاه اینترنتی در بین سایت¬های ایرانی از جمله متغیرهایی است که در توجه کردن خریداران کالاهای دیجیتال به نقد و نظرات آنلاین تأثیرگذار است. واژگان کلیدی: ارتباطات دهان به دهان، فروشگاه¬های اینترنتی، کیفیت خدمات الکترونیک، نقد و نظرات آنلاین
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد