عنوان پایاننامه
نقش روابط حکومت - کلیسا در بریتانیا و آمریکا: مطالعه تطبیقی در امور اجتماعی و سیاسی
- رشته تحصیلی
- مطالعات بریتانیا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63402;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR25 57 1392
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیه رنجبر
- استاد راهنما
- حسام الدین واعظ زاده
- چکیده
- دین در هر دو مفهوم عملی ساختاری و مذهبی در جامعه نهادینه شده است و دارای شکلهای اجتماعی زندگی دینی بطور کامل با ساختارهای اجتماعی یکپارچه گردیده است. دینزدایی بعنوان یک منبع مباحث عمده و بعنوان ویژگی برجسته در جامعه شناسی ادبیات دینی مطرح میباشد. ضرورت بررسی ابعادی که مکتب پروتستانی در بریتانیا و آمریکا تحت تاثیر حرکت دینزدایی قرار گرفته و دامنه آن در سرتاسر غرب اروپا و آمریکا گسترش یافته، حقیقتی انکار ناپذیر بر درک دین در جوامع معاصر غربی میباشد و موضوعات روزمرهای که باعث میشود تا مردم به اشیاء، نهادها و اصطلاحات مذهبی در سطح بومی دلبستگی داشته باشند در واقع نقطه نظرات سیاسی- اجتماعی را شکل میدهند. این پژوهش علمی در پی شناخت مکانیزم و راهکارهای رابطه و تعامل میان حکومت و کلیسا را در بریتانیا و آمریکا می باشد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که یک رابطه همگرایی قانونی و رسمی بین حکومت و کلیسا در بریتانیا وجوددارد. این درحالیست که بدلیل جدا سازی دین و کلیسا از حکومت در آمریکا چنین رابطه ای مشاهده نمی شود. لذا، نقش لابیهای دینی که از سوی کلیسا تقویت می شود برای تاثیر بر حکومت و حکومتهای متخذه نقش آور هستند. کلمات کلیدی: مطالعه تطبیقی، دین، کلیسا، پاک دینی، مکتب اوانجلیست، دین زدایی،کلیسای اعظم، عملکرد دینی، بریتانیا، آمریکا
- Abstract
- Religion, in both the sense of the institution and religious practices, is embedded in society - the social forms of religious life are fully integrated into the structures of society. Understanding the realities on the role of religion in the west has always been a controversial issue. This study has used a method of comparative study in order to examine church-state relations in Britain and America on political and social affairs since 1945. There are nations whose systems are secularized. Secularization is a source of great debate, and is a prominent feature in the sociology of religion literature. According to Collinson (1983, p. 24) the need to examine the extent to which Puritanism and the ambiguity of Puritanism in regard to identity and terminology, of which any attempt to give a specific definition of Puritanism is self-defeating. However, though Collinson has argued that the term “Puritanism” is highly imprecise, he nonetheless maintains its conventional usage because the Puritans could be distinguished as hot Protestants. And, “Although the image of the ‘Puritan’ was polemically constructed, it bore eloquent testimony to the angular presence of the godly” (Coffey and Lim, 2008, p 154; Coffey, 2005, p. 256). At their basic level, the Puritans were part of a movement that wanted further reformation -and Evangelism in England and America has been affected by the secular movement that has swept through Western Europe and America is essential to understanding religion in contemporary society, and the everyday meanings people attach to religious objects/ institution/terminology at the local level. Through a close micro study of British and American patterns of religious belief and practice and how these have undergone change in response to wider socio-political transformations associated with such things as urbanization and globalization is examined. In this comparative study, the findings show that there are strong and integrated relations between church and state in Britain. On the contrary, as the church and state are separated by the US Constitution, church lobbies as pressure groups are more active in political and social affairs in America. The theoretical framework which will be used is Grace Davie’s ‘Believing without Belonging (BWB) theory Davie (1990a, 1994, 2002) added another dimension to the debate about secularization by focusing on the relationship between “belonging” that is, church membership and church attendance, and “believing” that is adherence to religious to religious beliefs. Davies analyses showed that countries with low church membership rates do not necessarily have low levels of religious belief, which she subsequently called believing without belonging (Davie 1990b; 1994; 2002). Her general hypothesis is that in Western societies a growing number of people uphold religious beliefs without formal attachment to a church (Aarts, Need, Te Grotenhuis, De Graaf, 2008, pp16-34). Key Words: Comparative Study, Religion, Church, State, Protestantism, Puritanism, Evangelism, Secularization, British Society and Politics, America Society and Politics