عنوان پایاننامه
مدار فرهنگ: مطالعه موردی گروه رسانه ای دانشگاه گلاسکو
- رشته تحصیلی
- مطالعات بریتانیا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR27 59 1392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75597;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR27 59 1392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75597
- تاریخ دفاع
- ۰۵ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مهناز حیدری نظری
- استاد راهنما
- یونس شکرخواه
- چکیده
- نظریه مدار فرهنگ که توسط گروهی از پژوهشگران و نظریه پردازان در زمینه مطالعات فرهنگی در سال 1997 مطرح شد، بیانگر پنج مرحله (لحظه، نقطه) در عرصه ارتباطات است. این طرح مدور دارای نقطه آغاز و پایانی نیست و لحظه های متصل تولید ، بازنمود ، مصرف ، مقررات و هویت آن باهم مرتبط و درهم تنیده و گاهی منطبق اند و با هماهنگی یکدیگر توضیحی بر چگونه ساخته شدن معانی فرهنگی و اجتماعی هستند. به عبارتی دیگر، این نظریه میتواند به عنوان تاییدی بر بحث چگونه ( کجا، چه وقت، چرا و توسط چه کسی) معانی فرهنگی و اجتماعی ساخته می شود باشد. با تمرکز بر مدار فرهنگ، گروه رسانه ای دانشگاه گلاسگو به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تحقیقات رسانه ای، که از سال 1974 تا کنون در پیشبرد و توسعه روش های جدید و مطالعات مهم و کاربردی در حوزه ارتباطات و رسانه نقش چشمگیری ایفا کردند، مورد ارزیابی قرار میگیرد. با اجرای مدار فرهنگ به عنوان چهارچوب نظری بر روی گروه فوق میتوان به این مهم دست یافت که چگونه این گروه به وجود آمد، تکثیر و مقررات گذاری شد، بازنمود پیدا کرد، به هویت رسید و در عرصه جهانی مطرح شد. کلیدواژه ها: مدارفرهنگ، تولید، بازنمود، مصرف، مقررات، هویت، گروه رسانه ای دانشگاه گلاسگو، مطالعات رسانه ای، مطالعات فرهنگی
- Abstract
- Abstract The model of circuit of culture introduced by group of cultural studies scholars in 1997 identifies five parts in the process of communication. This circular model presents: production; consumption; regulation, representation and identity which are wholly interrelated and as linked moments work in concert to provide a shared and common cultural space in which meaning is created, shaped, altered and recreated. On a theoretical level, it can be seen as a support to the debate about how (where, when, why, by whom) social and cultural meanings are generated. Within the circuit, each of the components works with each other to construct articulations that, in turn, contribute to the social construction of meanings. The theory actually suggests that in scrutinizing any cultural text or a phenomenon, one must consider the circuit of culture by which any analysis of an artefact should inevitably pass if it is to be sufficiently studied. Focusing on the circuit of culture, the aim of this paper is to provide critical examination and launch an in-depth elaboration of the Glasgow University Media Group (GUMG) as one of the leading and pioneered group of media research based in Glasgow, Scotland, who initiated their critical studies from 1974 and promoted the development of new methodologies and important research in the area of communications and media. The purpose is to analyse the aforementioned group through application of the circuit processes which suggests that studying the specific dynamics of each articulation will shed light on the ways in which GUMG has become such a critical, international phenomenon. Key words: Circuit of Culture, GUMG, representation, consumption, production, regulation, identity, media studies, cultural studies, encoding and decoding