عنوان پایاننامه
ارزیابی مدیریت استراتژیک ایزی جت، شرکت هوایی بریتانیایی بر طبق مدل پورتر از سال ۲۰۰۸-۲۰۱۲
- رشته تحصیلی
- مطالعات بریتانیا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: GBR30 62 1392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59341
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سیدحمید مجتهدی نیا
- استاد راهنما
- عباس احمد آخوندی
- چکیده
- این پایان نامه ارزیابی استراتژیک شرکت هواپیمایی انگلیسی easyJet به کمک تئوری 5 نیروی رقابتی پورتر بین سالهای 2008 و 2012 می باشد. در دنیای رقابت، نکته ی حیاتی برای یک شرکت، بدست آوردن یک سطح مطلوب در بازار می باشد. بریتانیا به علت موقعیت استراتژیک جغرافیایی دارای جایگاه مهمی در صنعت هوانوردی در دنیا است. قرار گرفتن بین اروپا و امریکا باعث گردیده تا بریتانیا به یک مکان بسیار مهم در این صنعت تبدیل گردد. مسیرهای هوایی مابین امریکا و اروپا به صورت عمده از راه بریتانیا برای اتصال شرق به غرب و برعکس عبور می کنند. همچنین بریتانیا یکی از مهم ترین پیشرو ها در ارائه ی مدل شرکت هواپیمایی ارزان قیمت در دنیا می باشد. در محدوده ی بریتانیا دو شرکت هواپیمایی ارزان قیمت مهم به نام های easyJet در انگلستان و Ryan air در جمهوری ایرلند وجود دارند. هر دوی این شرکت های هواپیمایی دارای جایگاه بسیار مهمی در صنعت هوانوردی تجاری و از پیشگامان بهره مندی از استراتژی های مدیریتی با رویکرد ارزان قیمت هستند. مطابق بسیاری از منابع موجود که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد، easyJet یکی از موفق ترین شرکت های هواپیمایی در دنیا می باشد که مطالعه رفتاری این شرکت می تواند الگوی بسیار مناسبی برای دیگر شرکت های هواپیمایی علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به موفقیت در بازار باشد. تعداد زیادی تئوری و مدل برای ارزیابی استراتژیک یک شرکت در بازار وجود دارد. در این پایان نامه سعی شده است تا بوسیله مدل 5 نیروی رقابتی پورتر به ارزیابی شرکت هواپیمایی easyJet پرداخته شود. در انتها متوجه خواهیم شد که در تعدادی از نیروها، easyJet دارای توانمندی های منحصر بفردی است اما در برخی دیگر رقابت تنگاتنگی با Ryan air به عنوان جدی ترین رقیب دارد. لازم به ذکر است که بازه ی زمانی انتخاب شده برای این مقاله 2008 تا 2012 می باشد. دلیل اصلی انتخاب چنین بازه زمانی به علت آغاز بحران یزرگ اقتصادی جهانی در سال 2008 و ادامه ی آن تا حال (2013) می باشد. از آنجایی که در زمان نوشتن این مقاله سال 2013 به اتمام نرسیده است، سال 2012 به عنوان پایان دوره ی زمانی در ارزیابی ها در نظر گرفته شده است. کلید واژه: شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت، easyJet، مدل رقابتی 5 نیروی پورتر، بریتانیا، اتحادیه اروپا
- Abstract
- This thesis is a strategic evaluation of British airline of easyJet with help of Porter’s Five Forces theory. In the world of competitions, it is very important that a company can gain a satisfied level in the market. UK, because of its geographical location, has a very important and strategic position in international air transportation. Being between US and Europe made UK an important gate for link the Western to the Eastern and vice versa. Airways to the US mostly connected from the East to the West and vice versa via UK territory. Also, UK is one of the most important leaders of Low Cost Carriers in the world. In the UK mainland region, there are two important airlines of low cost carriers, easyJet in Britain and Ryan air in the Republic of Ireland. Both of them are the pioneers of such strategic management in Europe and also, both of them have a specific way of management in the market. In according to many sources which will be mentioned in the following chapters in this thesis, easyJet is one of the best airlines of such type and study about the management system of that can be useful and certainly can be a practical sample and can lead the other under development companies to follow its policies to be succeed. There are many theories and models available for evaluating and assessing a strategies or policies of a firm in the market. This thesis has done investigations and evaluations of easyJet in the market by choosing Porter’s Five Forces theory.This model is a powerful tool for better understanding the context and position of a company in which the firm operates. Also, it is a model for industry analysis. The main resources of this thesis are “Designing and Executing Strategyin Aviation Management” by Triant G Flouris and Sharon L Oswald, and “Airline Marketing andManagement” by Stephen Shaw. The time period of this thesis was 2008-2012, which the new recession era was begun. This research shows that easyjet in the most parts of the market has a satisfied situation. Ryan air is the main rival for this airline and easyJet should compete severely with this giant company in the same market.