سیاست ازدواج در ایران: مطالعه ارزش ها و ملاک های همسریابی در سایت اینترنتی طوبی
- دانشجو
- زینب شفیعی
- استاد راهنما
- علی شکوری
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی رفاه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62559;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4698
- تاریخ دفاع
- ۱۸ شهریور ۱۳۹۲
- چکیده
- پژوهش حاضر به موضوع ارزش ها و ملاک های همسرگزینی در سایت اینترنتی طوبی می پردازد. به دلیل نو ظهور بودن این پدیده مجموعه منسجمی از نظریات و مفاهیم برای مطالعه آن وجود نداشت. لذا مبنای نظری پژوهش بر اساس سه دسته نظریه های جامعه شناسانه، روان شناسانه، و علوم ارتباطات که در حوزه ی خانواده، همسرگزینی، و روابط اینترنتی مطرح بوده اند، استفاده شده است. این پژوهش با استفاده از روش کمی انجام پذیرفته است. داده های مورد استفاده ما اطلاعات جمع آوری شده از 55000 )هشتاد و پنج هزار نفر( کاربران سایت همسریابی طوبی که از سطح کل کشور در سال 5420 بوده اند. که به روش تمام شماری تحلیل شده اند. بر اساس یافته های پژوهش ارزش های ازدواج در میان کاربران سایت هنوز هم محافظه کارانه است. کاربران سایت همسریابی طوبی به ترتیب به ارزش صداقت، مهربانی، ایمان، وفاداری و ... به عنوان ارزش های مهم انتخاب همسر مطلوب اشاره کرده اند. اما برخلاف انتظار در این پژوهش به وسیله ی آزمون های آماری مشخص شد که الگوی همسرگزینی کاربران سایت همسریابی طوبی همسان همسری است نه برتری گزینی. یعنی افراد به دنبال کسانی هستند که از نظر پایگاه های اجتماعی اقتصادی، قومیت، و وضعیت - اعتقادی ومذهبی شبیه و همانند خودشان باشند نه بالاتر و برتر از خودشان. واژگان کلیدی:
- Abstract
- The search for a potential partner has been aided over recent years by the widespread use of online dating sites and this process of relationship formation has conveniently presented an ideal opportunity for researchers to analyze human mating desires and to compare evolutionary and social constructivist based hypotheses. It has been reported in many studies that mate preference differs between sexes i.e., men are attracted to physical aspects while women tend to value social status. Nonetheless, various studies suggest that both sexes value other common traits which reduce the significance of sex differences and argue the theoretical importance that evolutionary psychologists place on physical attractiveness and social status. We utilize a quantitative approach to examine mate preferences in Iran. Our studies show that men prioritize physical attractiveness and women prioritize social status. However, we also found that both sexes tend to values affection, honesty, loyalty as a necessity in short-term mates. Key words: Gender, Mate preferences, Sex differences, online dating