عنوان پایان‌نامه

مسئله اجتماعی از منظر شهید صدر _ منصوره مهدیزاده



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مسئله اجتماعی از منظر شهید صدر _ منصوره مهدیزاده" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4537;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61859
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    چکیده رساله حاضر با عنوان «بررسی مسئله اجتماعی از منظر شهید صدر»، می کوشد تا با شرح و دسته بندی آرای اجتماعی شهید محمدباقر صدر به بررسی مسئله اجتماعی از منظر این عالم مسلمان بپردازد. بدین منظور به تحلیل چیستی مسئله اجتماعی، تبعات و راه حلهای آن در آثار شهید صدر پرداخته شد. روش تحقیق به کار گرفته شده مطالعه اسنادی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کیفی می باشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که تعریف مسئله اجتماعی از منظر شهید صدر با تعاریف موجود جامعه شناسی بسیار متفاوت است. شهید صدر مسئله اجتماعی را یافتن نظام اصلح دانسته و آن را یک مسئله فرامکانی و فرازمانی میداند که نوع بشر مبتلا به آن هستند در حالی که جامعه شناسان متناسب با نوع مکتب و رویکردهای جامعه شناختی شان، تعاریف متعددی از مسئله اجتماعی ارائه میدهند که همه آنها برخلاف نظر شهید صدر، مسئله اجتماعی را امری نسبی میدانند. شهید صدر، ریشه مسئله اجتماعی را در بینش مادی به جهان میداند و تنها راه حل آن را دین معرفی میکند؛ اما جامعه شناسان ریشه های متعدد و متناسب با آن راه حلهای متفاوت و متکثری برای مسئله اجتماعی ارائه میدهند. در جامعه اسلامی ایران که ارزشهای دینی مسلط هستند، می بایست مسئله شناسی بر مبنای ارزشهای مطلق دینی صورت پذیرد و نوعی مسئله شناسی دینی با استعانت به آرای اندیشمندان مسلمان داشته باشیم اگرنه مجبور به پیروی از مسئله شناسی جامعه شناختی بر مبنای ارزشهای نسبی شده و از مسائل اساسی جامعه دینی دور می مانیم. در این راستا تحقیق حاضر سعی نموده است با ارائه الگویی از مسئله شناسی دینی بر مبنای آراء شهید محمد باقر صدر گام موثری بردارد. واژگان کلیدی: مسئله اجتماعی، محمد باقر صدر، مسئله شناسی دینی، مسئله شناسی جامعه شناختی
    Abstract
    Abtract The present research entitled “Investigation of Social Problem from Shahid Sadr’s Perspective” is an attempt to study social problem based on the viewpoints of this Muslim scientist. In order to achieve this purpose, the researcher categorizes and describes Shahid Mohammad Bagher Sadr’s social stances and analyzes the quiddity of social problem and its consequences and solutions mentioned in his works. The procedure applied in the study is documentary research using qualitative content analysis technique. The results of the study indicate that there are large differences between the definition of social problem by Shahid Sadr and the ones proposed in sociology. For Shahid Sadr, social problem is to find a utopia and it is an issue beyond limitations of time and space in which all humankind is involved. However, socialists, depending on their school and approach, offer different definitions for social problem all of which, unlike Shahid Sadr’s opinion, regard it a relative subject. Shahid Sadr considers social problem lying in materialistic kind of looking at the world, and states that its mere solution is religion. But sociologists consider different roots for social problem and offer different and numerous solutions accordingly. In Iran’s Islamic society in which religious values are prevalent, problem-cognition should be conducted based on absolute religious values. Thus, there must be a kind of religious problem-cognition in accordance with Muslim scientists’ viewpoints; otherwise we will have to follow sociological problem-cognition which is based on relative values and we will be away from fundamental issues of the religious society. In this regard, the present research, presenting a religious problem-cognition scheme based on Shahid Mohammad Bagher Sadr’s viewpoints, tries to take effective steps. Key Words: Social Problem, Mohammad Bagher Sadr, Religious Problem-Cognition, Sociological Problem-Cognition