بررسی تحلیلی و عددی مدولاسیون اسکله های شناور چند عنصری به منظور تامین پایداری استاتیکی و دینامیکی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63673;کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1937
- تاریخ دفاع
- ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مصطفی شهرابی
- استاد راهنما
- خسرو برگی
- چکیده
- اسکله های شناور یکی از انواع سازه های ساحلی هستند که دارای کاربری های گوناگون مسافری ، باربری ، نظامی و ... می باشند که در حیطه ادبیات فنی و در بین مهندسین سازه های دریایی به عنوان سازه هایی موقتی شناخته می شوند . امروزه و به دنبال شناخت مزایای این اسکله ها چون عدم اتکا بر بستر دریا و در نتیجه تاثیر نا پذیری از جنس خاک در محل و در نتیجه در امان بودن از زلزله های محتمل ، قابلیت تطبیق با شرایط جزرو مد محیط و نیز امکان نصب و برچیدن سریع استفاده از این سازه ها به عنوان یک گزینه محتمل در کنار سایر گزینه ها در نظر گرفته می شود . علی رغم تاثیر بار های دینامیکی چون بار ناشی از امواج و باد و بارگذاری ضربه کشتی بر این سازه ها ، طراحی آن ها بر مبنای تحلیل استاتیکی زنجیره پانتون ها تحت بار های ثقلی متمرکز انجام می شود .بر اثر قرار گیری بار های ثقلی بر اسکله ، زنجیره پانتون ها تغییر شکل می دهد تا اثر این بار ها را خنثی نماید و بر اثر این تغییر شکل شیب های طولی ، عرضی و فرو رفت در پانتون ها به وجود می آید . چگونگی آرایش پانتون ها در اسکله و نیز ابعاد پانتون های تشکیل دهنده اسکله باید طوری باشد که مقادیر سه پارامتر شیب طولی ، شیب عرضی و فرو رفت پانتون ها از مقادیر مجاز بیشتر نگردند تا شرایطی ایمن برای بهره برداری از اسکله به وجود آید . به منظور رفتار سنجی اسکله ، سه تیپ مسافری ، باربری سبک و باربری نیمه سنگین تعریف شده که میزان و نوع بار های وارد بر آن ها با هم متفاوت است . پس از تحلیل این سه تیپ اسکله و در نظر گرفتن عرض های متفاوت به منظور رفتار سنجی بهتر ، نتایج حاصل از این تحلیل در قالب جداول و نمودار هایی ارائه شده است . در انتها ابعاد مناسب برای مدول ها طوری پیشنهاد شده که در حالت های بحرانی بارگذاری های تعریف شده بر اسکله نیز ارضا کننده حدود مجاز باشند .
- Abstract
- Necessity of research and study on coastal infrastructures because of some reasons like several thousand kilometers of coastline and so high volume of commodity exchange by ports are understandable to design and construct optimize structures. As it may be known from the title, the main target of this research is to find the optimize modulation of multi body floating piers which can satisfies the static and dynamic stability of pontoons. The main parameters that can affect the stability of floating piers are each pontoons of pier dimensions. Dimensions should be such that can satisfy the longitudinal and transversal gradients and vertical displacement of pier to in different operational conditions the pier have a good performance. Number of the pontoons the use in a multi body floating pier is another important parameter that can affect the performance of piers. So the dimensions and number of the pontoons that modulate to each other are study in this dissertation. The chain of the pontoons in the multi body floating piers react to the moving loads that pass on them and this reaction leads to deformation of the pier. The displacement of each pontoon is depending on the magnitude and location of moving load and also the distance between that pontoon and moving load. Since the magnitude and the location of the moving loads depends on the operational type of the pier, designers can only change the dimensions and numbers of the pontoons in the chain of multi body floating pier tosatisfy the stability of the pontoons tend to sink or rise within the water. So the logical relation between pontoons dimensions and moving loads is the main unknown parameter that tries to get as a target of this research to facilitate the design approach of multi body floating piers.