عنوان پایان‌نامه

صورت بندی الگوی تکثرگرایی هویتی در جوانان



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "صورت بندی الگوی تکثرگرایی هویتی در جوانان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات جوانان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63791;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4650
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۹۲

    تحقیق حاضر با هدف صورتبندی الگوی تکثرگرایی هویتی در جوانان، با نگاهی به دانشجویان دختر طبقه متوسط فرهنگی شهر تهران صورت پذیرفته است. جهت این بررسی، ابتدا به مروری بر تحقیقات تجربی پیشین و ادبیات نظری مرتبط با موضوع پرداخته و سپس با کشف مفاهیم کلیدی و چارچوب مفهومی کارآمد، برمبنای نظریات آنتونی گیدنز و زیگمونت باومن، دو نظریه¬پرداز مؤثر این عرصه، پا به میدان تجربی تحقیق نهادیم؛ این فرایند طی به کارگیری روش نمونه¬گیری نظری، در کنار روش گلوله¬برفی و برگزاری مصاحبه عمیق با بیست و یک نفر از نمونه متناسب با موضوع، و با تجزیه و تحلیل یافته-های حاصل از مصاحبه ¬ها در چارچوب روش تحلیل زمینه- مبنا و در نهایت، کشف مدل تحلیلی تحقیق صورت پذیرفت. براین قرار، با تحلیل و تفسیر یافته های تجربی تحقیق، تزلزل جهان نمادین را به منزله شرط علّی، عرفی گرایی، نسبیگرایی اخلاقی، تورّم حوزه خصوصی، ظهور عاملیّت پرسه زن را به منزله شروط بافتاری و فضای تعاملی خانواده در کنار مکانیسم نظارتی سیستم را به عنوان شروطی مداخله¬گر در ظهور تکثرگرایی هویتی، شناسایی نمودیم؛ در همین راستا، راهبردهایی که کنشگران ذیل دو مقوله سازش ناهمدلانه و گریزگرایی، اتخاذ می¬نمودند با به دنبال آوردن پیامدی چون بیگانگی اجتماعی در ظهور، تداوم و تقویت تکثرگرایی هویتی مؤثر شناخته شدند. در نهایت، تفسیر مقولات منتج از تحلیل¬ها نشان می¬دهد که، دوسوگرایی در دو بُعد ارزشی و رفتاری، به عنوان مقوله محوری و در مرکز ثقل مدل پارادایمی تحقیق قرار دارد، و ضمن آن¬که بنیانی¬ترین مقوله در تکثرگرایی هویتی به شمار می رود، خود نیز متقابلاً توسط این پدیده تقویت و تثبیت میگردد.
    Abstract
    The following research aims to formulate the pluralism of identity in youth -with emphasis on the female students of middle-class culture in Tehran. In order to do so, in the beginning- with review of previous empirical research and theoretical literature, Which were related to the research topic. Then, with explore key concepts and conceptual framework efficient- based on the enlightenments of Anthony Giddens and Zygmunt Bauman theory, We arrived the experimental field research. This process at some stage, by using the theoretical sampling method along with Snowball sampling method, In-depth interviews with twenty- one cases fits the issue, Analysis of finding within the framework analysis method of grounded theory, and finally, Discover the analytical model of research, was performed. Eventually- the leading findings from analysis and interpretation of the data concluded that: The Fragility of the symbolic universe as Cause of Condition, Secularism, moral relativism, the Widen private sphere, Emergence of The stroller agency as Contextual conditions and the interactive space of family plus Monitoring mechanisms of the system as intermediate conditions, Constitute the Basics of emerges pluralism identity in youth studied. By the same token, Strategies of actors following categories؛ non-empathic compromise and escape-ism with the creation of social alienation as a consequence, The emergence, continuation and strengthen pluralism of identity were known to be effective. Finally, the interpretation of concepts derived from the analysis show that؛ Ambivalence(in two dimensions: values and behavior) As a pivotal category is located in center of gravity of an analytical model of research and while is calculated as the most fundamental issue in the pluralism of identity, In the process of mutual By other, Is reinforcing.