عنوان پایان‌نامه

بررسی و تجزیه و تحلیل مجموعه عوامل موثر برای شرکت بی سوادان به کلاسهای سواد آموزی در مناطق چهارگانه شهرستان مشهد



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی و تجزیه و تحلیل مجموعه عوامل موثر برای شرکت بی سوادان به کلاسهای سواد آموزی در مناطق چهارگانه شهرستان مشهد" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42851;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1463ع;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1463ع
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۸۷

    چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل موثر در جذب بیسوادان به کلاس های سوادآموزی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شهرستان مشهد بوده و گروه های نمونه از چهار منطقه شهر مشهد بطور تصادفی ساده انتخاب شده است. برای استفاده از نظرات سوادآموزان زن و مرد پیرامون فرضیه های ارائه شده در پژوهش پرسشنامه ای تنظیم و با استخراج و استفاده از داده ها و آزمون مجذور کای نتایج زیر پیرامون فرضیه های پژوهشی حاصل گردید. در جهت بررسی دقیق فرضیه ها و پی بردن به تفاوت موجود بین پاسخ های ارائه شده از طرف زنان و مردان سوادآموز به تفکیک و در مجموع از آزمون غیرپارامتریک مجذور کای استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر آن است که به غیر از فرضیه شماره 7 سایر فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 99% تایید شده است. بطور خلاصه با توجه به سایر اطلاعات مکتوب و رسمی و داده های استخراج شده از پرسشنامه و آزمون فرضیات، یافته های پژوهش زیر حاصل شده است. نتایج حاصل از بررسی ها حاکی از آن است که اکثریت سوادآموزان زن و مرد (36/64) درصد دارای گویش فارسی بوده¬اند. یکی دیگر از نتایج بدست آمده از پژوهش پیرامون انگیزه و هدف شرکت سوادآموزان بوده است. نتایج حاکی از آن است که اکثریت زنان و مردان سوادآموز (36/94 درصد) با هدف خاصی در کلاسهای سوادآموزی شرکت نموده¬اند و تعداد (63/75) درصد از آنها با هدف کمک به وضع تحصیلی فرزندان یا افراد خانواده در کلاسها شرکت نموده اند. از کل سوادآموزان مورد پژوهش 13 درصد بخاطر وجهه کلاس، 36 درصد بخاطر ادامه تحصیل، 29 درصد بخاطر خواندن و نوشتن روزنامه و 20 درصد بخاطر ارتقاء شغلی در کلاسها شرکت کرده¬اند. هدف های ذکر شده در بالا به تفکیک زنان و مردان سوادآموز از فراوانی خاصی برخوردار بوده، به نحوی که 58 درصد از مردان به خاطر ارتقاء شغلی در کلاسها حضور پیدا کرده اند و تنها 1 درصد از زنان این هدف را در نظر داشته اند. همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که سوادآموزان از نقش سواد در زندگی اطلاع و آگاهی داشته و عدم شرکت تعدادی از بیسوادان در کلاسهای سوادآموزی را ناشی از عدم اطلاع و آگاهی آنان می دانند. از جمله عوامل مورد بررسی دیگر وجود افراد کمتر از 6 سال در منظومه خانوادگی سوادآموزان است که در جذب زنان سوادآموز به کلاسهای سوادآموزی اثر بسزائی داشته است. نتایج فوق حاکی از آن است که تعداد (09/54) درصد از زنان سوادآموز فرزند خردسال زیر 6 سال نداشته و تعداد (05/30) درصد دارای یک فرزند خردسال زیر 6 سال بوده اند. چنین استنباط می شود سوادآموزانی که فرزند خردسال زیر 6 سال داشته اند کمتر در کلاسهای سوادآموزی شرکت کرده اند. عامل دیگری که در جذب بیسوادان مؤثر بوده و در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، وجود افراد باسواد (بالاتر از سیکل) در خانواده سوادآموزان می باشد. نتایج حاصل حاکی از آن است که از کل سوادآموزان مورد نظر (86/58) درصد افرادی با تحصیلات بالاتر از سیکل در منظومه خانوادگی خود داشته اند. از عوامل دیگر مورد بررسی در گرایش بیسوادان به کلاسهای سوادآموزی وضعیت اشتغال سوادآموزان بوده است؛ از زنان شاغل (44/34) درصد از مشاغل نسبتا سخت جامعه برخوردار بوده اند و از بین مردان شاغل (19/66) درصد نیز از مشاغل نسبتا سخت جامعه برخوردار بودند. اوقات فراغت از جمله فاکتورهای مهم در گرایش بیسوادان به کلاسهای سوادآموزی است، نتایج حاصله حاکی از آن است که: از زنان و مردان سوادآموز تعداد (18/70) درصد از اوقات فراغت کافی برای تحصیل برخوردار بوده اند. از نتایج دیگر این پژوهش نیز بررسی اثر توصیه های دیگران (رادیو و تلویزیون، مراجعه آموزشیاران به در منزل، افراد خانواده و ...) می باشد. نتایج حاکی از آن است که زنان سوادآموز (03/71) درصد با تاثیرپذیری از رادیو و تلویزیون در کلاسهای سوادآموزی شرکت کرده اند و از مردان سوادآموز تعداد (61/51) درصد با تاثیرپذیری از توصیه های افراد خانواده در کلاسهای سوادآموزی شرکت نموده اند. عوامل دیگر محل تشکیل کلاس بوده که بر گرایش بیسوادان به کلاسهای سوادآموزی اثر بسزائی داشته است. نتایج حاصله حاکی از آن است که از زنان سوادآموز (17/96) درصد و از مردان سوادآموز تعداد (22/90) درصد معتقدند که بهترین و مناسب ترین محل تشکیل کلاسها مدارس می باشند. نتیجه دیگر پژوهش پیرامون تشویقهای جنسی و معنوی از طرف نهضت سوادآموزی و تاثیر آن در گرایش و جذب بیسوادان به کلاسهای سوادآموزی است. پس از بررسی های انجام شده، مشخص شد که اکثریت سوادآموزان (90 درصد) به اثر گذاری تشویق های جنسی و 88 درصد به اثر تشویق های معنوی در گرایش بیسوادان به کلاسهای سوادآموزی اذعان نموده اند.
    Abstract
    Abstract: The main purpose of this research is to investigate the relationship between communication skill of the educator and adult learners academic achievement progress in adult fifth course in Tehran city. A random sample of 200 adult learners and educator choosed from 4 region in Tehran completed a self-report questionnaire consisted of educator communication skills scale. Analysis of the data involved both descriptive inferential statistic including mean, standard deviation and Pearson correlation analysis. It was found that educators report communication skills up of the average but the adult learners assessment their communication skills is low of the average. To, the result of this study shows, that between educator standpoints and adult learners standpoints there are significante difference. The result of this study shows, that between communication skills of the educator and academic achievement progress of adult learners is positively assoscoation direct and significance relationship. Key words: Communication Skills, adult learners, Educator, adult fifth Course, Adult education.