عنوان پایان‌نامه

بررسی موانع عمده فرآینده یاددهی - یادگیری رشته زبان و ادبیات فارسی از نظراستادان و دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد ( ۸۶-۸۴) و دکتری (۸۶-۸۲) دانشگاه فردوسی مشهد




    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41010;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1428ع
    تاریخ دفاع
    ۱۰ دی ۱۳۸۷
    استاد راهنما
    کمال درانی

    پژوهش حاضر به منظور بررسی فرایند یاد دهی -یا دگیری رشته زبان و ادبیات فارسی از نظر استادان و دانشجویان کارسناسی ارشد و دکتری انجام شد.در این پژوهش مولفه های عمده شامل چهار مولفه:اهداف آموزشی،محتوای آموزشی،روشها و راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی از آموخته های دانشجویان است.روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گرد آوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی از دسته پیمایشی می باشد.
    Abstract
    The present research was going to research in teaching and learning process field persion language and literature in M.A and ph.D degree. In this study, scales involves 4 scale:objectives of education , content of education , strategies of teaching and learning process and evaluation of knowledg of students. The design of the present study, regarding its aim was an applied research , and considering its data collection procedure was a descriptive research with survey approach For data collection , a researcher-made questionnaire was used. It consisted of 20 questions in 5 scale likert form , and one open-ended questions. The reliability of the questionnaire was confirmed by using cronbach,s alpha correlation. The participants of the study were all teachers and students M.A and ph.D degree in ferdosi mashhad.so for selecting the participants , case study and numbration technique was used. In order to analyze the results of the study , both descriptive and analytical statistics were used. The results indicated that teaching and learning process observed in all of scales:abjectives of education , conent of education , strategies and evaluation. So opinions of students and teachers has difference significant in all of scales.in other case ,vision of teacher and student have two difference level. Key words: teaching and learning process-filed persion language and literature- objectives of education , conent of education , strategies teaching